است، اختيار الرجال شيخ طوسى است و نيز گروهى از اهل تتبّع و تحقيق گفتهاند كه بر اصل رجال الكشّى دست نيافتهاند.[1] [محقّق] شوشترى در قاموس الرجال، علاوه بر آنچه از فرج المهمومِ على بن طاووس نقل نموديم، قرينههايى را بر درستى اين نظريّه بيان مىكند كه عبارتاند از:
1. موضوع كتاب كشّى، بيان طبقات اصحاب ائمّه عليهم السلام بوده است، حال آن كه در رجال الكشّى موجود، چنين چيزى ذكر نشده است، هرچند كه در آن، عنوان افراد، به ترتيب طبقات قرار گرفتهاند.
2. نجاشى در فهرست خود، چنين مىگويد:
كشّى، حسن بن فضّال را تنها از اصحاب امام رضا عليه السلام برشمرده و او را در [ميان] اصحاب امام كاظم عليه السلام ذكر نكرده است.[2] اين، در حالى است كه در رجال الكشّى موجود، در عنوان اسامى فقهاى اصحاب امام كاظم و امام رضا عليهما السلام، پس از ذكر نام حسن بن محبوب، آمده است:
برخى از فقها به جاى حسن بن محبوب، حسن بن على بن فضّال و فضالة بن ايّوب را ذكر كردهاند.[3] 3. نجاشى در شرح حال حسين بن اشكيب، چنين مىگويد:
ابو عمرو در كتاب رجالش، وى را در شمار اصحاب ابو الحسن صاحب عسكر عليه السلام ذكر كرده است.[4] نيز در همين شرح حال، مىگويد:
كشّى، نقل كرده كه حسين بن اشكيب، قمى و خادم قبر بوده است.[5] و نيز همان جا مىگويد:
كشّى، در رجال ابو محمّد عليه السلام گفته است كه حسين بن اشكيب مروزى، در