responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تحكيم خانواده از نگاه قرآن و حديث نویسنده : محمدی ری‌شهری، محمد    جلد : 1  صفحه : 113

ايشان در زمينه ازدواج، ذكر كرده‌اند. خوش‌بختانه اين گزارش‌ها، در شيعه و اهل سنّت، مقدارِ ثابت و معيّنى را براى مهريّه ذكر كرده‌اند و تنها دو گزارش با انبوه نقل‌ها متفاوت است. نقل‌هاى متواتر، مهريه زنان و دختران پيامبر صلى الله عليه و آله و نيز دختران اهل بيتِ او را «دوازده و نيم اوقيه نقره» برابر با «پانصد دِرهم» دانسته است و تنها دو نقل، يكى از شيعه‌[1] و يكى از اهل سنّت،[2] مهريه يكى از زنان پيامبر صلى الله عليه و آله به نام امّ حبيبه را بيش از اين مقدار يعنى چهار هزار درهم دانسته‌اند؛[3] اما امام باقر عليه السلام اين را يك استثنا دانسته است كه به خواست پيامبر صلى الله عليه و آله نبوده؛ بلكه امضا و تقرير كارى بوده كه نجاشى، حاكم حبشه كرده است. او كه وكيل پيامبر صلى الله عليه و آله در خواستگارى و عقد امّ حبيبه (از زنان هجرت كرده به حبشه) بوده است، مهر چهار هزار درهمى براى او تعيين مى‌كند و آن را از جانب خود مى‌پردازد و پيامبر صلى الله عليه و آله هم ديگر سخن و اعتراضى بر زبان نمى‌آورند.

مُعادل ريالى مهر السنّه‌

گزارش‌هاى متعددى، مهر السنّه را برابر با دوازده و نيم اوقيه دانسته‌اند. اوقيه، واحدى براى داد و ستد اعراب در صدر اسلام و پيش از آن بوده و برابر با چهل دِرهمِ آن روزگار بوده است.[4] درهم نيز در روزگار قديم، واحدى براى داد و


[1] كتاب من لا يحضره الفقيه: ج 3 ص 473 ح 4654، علل الشرائع: ص 500 ح 1.

[2] مسند ابن حنبل: ج 10 ص 395 ح 27477، السنن الكبرى: ج 7 ص 379 ح 14334.

[3] گفتنى است يك نقل از ابو هريره، صداق مسلمانان را هنگام حيات پيامبر صلى الله عليه و آله كمتر از اين، يعنى ده اوقيه( برابر چهارصد درهم) دانسته است و برخى گزارش‌هاى مربوط به ازدواج على عليه السلام و فاطمه عليها السلام بهاى زرهى را كه على عليه السلام پس از خواستگارى فاطمه عليها السلام تقديم پيامبر صلى الله عليه و آله كرد، چهارصد درهم دانسته‌اند؛ اما نقل ديگرى، آن را سى درهم دانسته است كه محتملًا اشتباه و تصحيف دينار باشد.

[4] مؤلفان كتب غريب الحديث و لغت و نيز فقيهان متقدّم شيعه و اهل سنّت، اين برابرى را ذكر كرده‌اند. خوش‌بختانه امام باقر عليه السلام و امام صادق عليه السلام نيز در چند روايت، اين تساوى را بيان كرده‌اند.

نام کتاب : تحكيم خانواده از نگاه قرآن و حديث نویسنده : محمدی ری‌شهری، محمد    جلد : 1  صفحه : 113
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست