نام کتاب : آسيب شناخت حديث نویسنده : مسعودى، عبدالهادى جلد : 1 صفحه : 272
گستره آن نيز محدود بوده است. از اين رو، در اين جا نيز به اشارهاي بسنده ميکنيم و از زاويه خاصّ برخورد و تعامل با حديث، به اين شيوه مينگريم. مقصود از اخباريگري در اينجا، آسانگيري در پذيرش حديث و تن زدن از کوشش پيگير و فراگير براي فهم حديث است. التزام شديد به ظاهر حديث و هراس از نقد محتواي حديث و حتي بررسي سند آن، کراهت از تفريع فروع و تطبيق اجتهادي حديث بر مصاديق نوپديد، و نيز گريز از رو در رو کردن مفاد حديث با علوم و مسائل روز، ريشه ها و جلوههاي ي برخورد اخباريگرايانه با حديث است. تن زدن از كاوشهاي فراگير در همه سطوح علمي، و فرار از پژوهش گسترده و گاه طاقت فرسا در زمينه هاي مرتبط، به فهم ساده و بسيطي از حديث منجر مي شود كه گاه در جامعه معاصر محدّث، خريداري ندارد؛ نه به كار كسي ميآيد، نه دردي را درمان ميکند، و نه در حلّ مسئله اي سودمند است، و چه بسا مشکلساز نيز ميشود. پژوهش و كاوشهاي تاريخي، ادبي و علمي در عرصههاي مرتبط با محتواي هر حديث، تعميق آگاهي از آن را به ارمغان مي آورد و ما را به فهمي مقبول خواهد رساند که با لايه هاي دروني حديث، متناسب است و با ظاهر ابتدايي حديث نيز تعارضي ندارد؛ افزون بر اين، با پرسشهاي روز، سازگار است و به كار جامعه و رفع نياز کنوني هم مي آيد. در واقع، اخباريگري، حالتي است كه موجب اجتناب پژوهشگر از چون و چرا كردن در روايت ميشود و غفلت از برخي عوامل تأثيرگذار بر صدور و نقل و فهم حديث ميگردد؛ مانند تحريف و تصحيف، و اسباب و فضاي صدور. همچنين، كمتوجهي به زمينه هاي جانبي و آگاهيهاي مرتبط با حديث، بازماندن از از طي مسيرِ گاه طولاني و پر پيچ و خم فهم حديث و احراز اعتبار آن، گرفتاري در ميان موانع بزرگي چون جمود و ساده نگري و يا قبول زودهنگام آنچه تنها نام روايت دارد، همگي از نتايج اخباريگري هستند و از اين رو، مانعي كلّي و بزرگ و عمومي در فهم حديث، به شمار مي آيد.
نام کتاب : آسيب شناخت حديث نویسنده : مسعودى، عبدالهادى جلد : 1 صفحه : 272