نام کتاب : دانشنامه احاديث پزشكى نویسنده : محمدی ریشهری، محمد جلد : 1 صفحه : 128
وَ الْخَيْرِ فِتْنَةً وَ إِلَيْنا تُرْجَعُونَ»[1] فَالخَيرُ: الصِّحَّةُ وَ الغِنى، وَ الشَرُّ: المَرَضُ وَ الفَقرُ، ابتِلاءً وَ اختِبارا. يعنى در اين سخن خداوند، خير، همان تندرستى و بىنيازى، و شر نيز همان بيمارى و فقر است كه آزمون و امتحان هستند.[2]
1/ 1 پاكسازى جان: در مورد خطاكاران، نقش تربيتى بيمارى در پاره كردن پردههاى غفلت، بيدار كردن آنها و تزكيه جانشان از ناپاكىها و آلودگىها تجلّى مىيابد، چونان كه امير مؤمنان فرموده است: «چون خداوند، بندهاى را مبتلا به بيمارى كند، به اندازه بيمارىاش از گناهان او فرو مىكاهد».[3]
1/ 2: تكامل انسان: امّا بيمارى نيكوكاران و پرهيزگاران، مرتبه آنان در پيشگاه خداوند را بالاتر مىبرد و به تكاملشان مىانجامد، چنان كه از پيامبر خدا نقل شده است كه فرمود:
مرد، گاه داراى مرتبهاى [منظور] در پيشگاه خداوند است، كه به عمل خويش بدان نمىرسد تا آن هنگام كه به ابتلايى در جسم خود آزموده شود و بدين واسطه به آن مرتبت برسد.
با توجّه به آث[4] ار تربيتى بيمارى در زندگى انسان، اين كه شخص در همه عمر سالم بماند و هيچگاه بيمار نشود، از ديدگاه روايات رسيده از معصومان، پديدهاى نكوهيده است. پيامبر خدا در اين باره مىفرمايد: