نام کتاب : فرهنگ نامه علوم قرآن نویسنده : دفتر تبلیغات اسلامی جلد : 1 صفحه : 712
ادات غايت
ادات غايت
(ادات بيانگر محدوده چيزى)
دانشمندان علوم ادبى دو حرف را از ادوات
غايت برشمردهاند:
1. إلى: به گفته سيوطى «إلى» حرف جر است و معانى متعددى دارد که مشهورترين آنها «انتهاى غايت
زمانى» است؛ مانند:((... ثُمَّ أَتِمُّواْ
الصِّيَامَ إِلَى الَّليْلِ...))(بقره//
187) . و در غير زمان نيز مانند:((... إِلَى
الْمَسْجِدِ الأَقْصَى...))(اسراء// 1) و((... وَالْأَمْرُ إِلَيْكِ...))(نمل// 33) .
2. حتّى: معانى مختلفى دارد؛ ولى غالباً در معناى «انتهاى غايت» به کار
مىرود.
[1]زركشي ، محمد بن بهادر ، 745 - 794ق;البرهان
فى علوم القرآن(باحاشيه);جلد4;صفحه (272-348)و232
[2]سيوطي ، عبد الرحمان بن ابي بكر ،
849 - 911ق.;الاتقان فى علوم القرآن;جلد2;صفحه 226و191
نام کتاب : فرهنگ نامه علوم قرآن نویسنده : دفتر تبلیغات اسلامی جلد : 1 صفحه : 712