responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ عقايد و مذاهب اسلامى نویسنده : سبحانی، علیرضا    جلد : 1  صفحه : 137

اين تفسير، بسان تفسير پيش، كاملاً بيپايه است، زيرا پيامبر گرامى در مقام تفهيم يك اصل دينى بود، نه در مقام «لغز گويى» و «معما» سازى. اگر مقصود پيامبر چنين گروهى بود، شايسته بود كه به جاى آن لفظى به كار ببرد، كه براى مخاطبان خود قابل فهم باشد.

اصولاً بايد ديد كدام يك از دو مسأله در عصر رسالت مطرح بود، تا سخن پيامبر، ناظر به آن باشد، آيا مسأله قضا و قدر (كه ريشه ديرينه در كتب آسمانى دارد)، مطرح بود، يا مسأله تأثير قدرت انسان در افعال خود، هيچ نشانهاى در دست نيست كه تأثير قدرت انسان، در عصر رسالت مطرح باشد، در حالى كه مسأله قضا و قدر يك مسأله جهان شمولى است و پيوسته بشر متفكر، با آن دست به گريبان بوده است.

4ـ نافيان قدر، در لسان پيامبر (صلى الله عليه وآله وسلم) به مجوس تشبيه شدهاند، اين گروه بسان مجوس، نيكيها را از خدا، و بديها را از خود و يا از شيطان ميدانند، و به نوعى به ثنويت عقيده مندند[1].

اين توجيه كه شيخ الاسلام دولت عثمانى به نام «مصطفى صبرى» طراح آن است با عقيده معتزله و اسلاف آنان سازگار نيست; زيرا آنان خير و شر را مربوط به خود انسان ميدانند، نه اينكه يكى را از آن خدا و دومى را از آن شيطان قلمداد


[1] تاريخ المذاهب الاسلاميه، نگارش ابن زهره، ج 1، ص 124. وى اين تفسير را از مصطفى صبرى، شيخ الاسلام دولت عثمانى كه پس از سقوط خلافت، به مصر پناهنده شد، نقل كرده است. او در آنجا دست به تأليف و نشر كتابى به نام «موقف العقل و العلم و العالم من رب العالمين و عباده المرسلين»، زد و مناظرات خود را با علماى مصر، از قبيل محمد عبده، سيد محمد رشيد رضا، و فريد وجدى، و مصطفى مراغى، در آن كتاب آورده و آنان را به ضعف ايمان و عقيده متهم ساخته است. كتاب در سال 1369 در قاهره، در سه جلد منتشر شده است.

نام کتاب : فرهنگ عقايد و مذاهب اسلامى نویسنده : سبحانی، علیرضا    جلد : 1  صفحه : 137
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست