responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : جبر و اختيار نویسنده : سبحانى، شیخ جعفر    جلد : 1  صفحه : 343

مقصود از شرايط زندگى مادى جامعه روش بدست آوردن وسايل معيشت كه براى مردم ضرورت دارد يعنى شيوه توليد چيزهاى مادى مثل غذا و لباس و كفش و خانه و مواد سوختنى و وسايل توليد كه جامعه براى زنده ماندن و تكامل يافتن لازم دارد، مى باشد.[1]

يكى از چهره هاى معروف ماركسيسم جبر مادى تاريخ را بر اساس قانون عليت، تبيين فلسفى كرده است و حاصل آن اين است كه حوادث اجتماعى نيز مانند پديده ها و رخدادهاى طبيعى مشمول قانون «عليت» مى باشد بنابراين همان گونه كه براى هر حادثه طبيعى علتى متناسب با آن را جستجو مى كنيم در مورد حوادث اجتماعى نيز بايد همين اصل را رعايت نماييم، بايد ديد به چه علت حوادثى كه در اروپاى جديد رخ مى دهد غير از حوادثى است كه در اروپاى قديم رخ داده است و چرا نظريه آزادى سياسى در عصر ما مورد توجه قرار گرفته و نه در قرون وسطى به چه دليل در دوران جديد با اصل مالكيت مخالفت شد و در گذشته چنين پديده اجتماعى رخ نداد؟ گروهى مى گويند:«افكار و انديشه هاى متفاوت بشر در دوره هاى مختلف تاريخ. مبدأ و علت اختلاف پديده هاى اجتماعى است ولى ما سؤال ياد شده را در مورد افكار نيز مطرح مى كنيم كه علت اختلاف آنها چيست؟پس از تحقيق و مطالعه عميق به اين نكته مى رسيم كه مبدأ اختلافات در قلمرو فكر و انديشه انسان و حوادث اجتماعى يك چيز است و آن شرايط خاص اقتصادى و اختلاف ابزار توليد مى باشد.[2]


[1] ماترياليسم ديالك تيك و ماترياليسم تاريخى، ص 14.

[2] فلسفه تاريخ پلخانوف، ص 44 به نقل از اقتصادنا، ص 45ـ 47.

نام کتاب : جبر و اختيار نویسنده : سبحانى، شیخ جعفر    جلد : 1  صفحه : 343
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست