نام کتاب : شيوه هاى نوين عزادارى بدعت يا سنت؟ نویسنده : السند، الشيخ محمد جلد : 1 صفحه : 23
جوهرى در اين عبارت شعيره و شعائر را به معنى چيزى مىداند كه عَلَم
و علامت بوده و همانند لباس رو معرّف انسان باشد، و سبب حصول معرفت گردد. او هر
چيزى را كه مايه شناخت و بر افراشتن پرچم خدا پرستى باشد را شعار دين ميداند
همانند اعمال حج كه جنبه بروز و ظهور و اعلام براى مسلمانان دارد.
فيروزآبادى در قاموس گويد:
«أشعَرَه الأمر أيأعلمه، وأشعرَها: جعل لها شعيره، وشعار الحجّ
مناسكه وعلاماته، والشعيرة والشعارة والمشعرموضعها .. أو شعائره: معالمه الّتى ندب
اللَّه اليها وأمر بالقيام بها». [1]
فيروزآبادى نيز درعبارت خود همانند جوهرى قوام شعائر را به علامت
بودن و اعلام وابراز آن مىداند.
ابن فارس در مقاييس اللغة گويد:
«والإشعار: الإعلام من طريق الحسّ .. ومنه المشاعر:
المعالم، واحدها مَشعر، وهى المواضع التى قد أُشعرت بعلامات».
[2]
او نيز اشعار را اعلام و اظهار حسى ميداند و مىگويد: مشاعر مكانهاى
است كه با علائمى مشخص شدهاند تا از ساير مواضع ممتاز شوند.