responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : آسيب شناسى خانواده نویسنده : ویسی، غلامرضا    جلد : 1  صفحه : 67

شكاف نسل‌ها، بى‌توجهى و هتك حرمت به ارزشها شود و آنچه در اين ميان از همه نگران كننده‌تر است، امكان پديد آمدن و شكل‌گيرى تباين، تعارض و دوگانگى ميان فرهنگ رسمى و غير رسمى جامعه است.

بديهى است كه اگر به هر دليلى در روابط فرزندان و والدين شاهد اين تباين و دوگانگى باشيم، جلوه‌هاى رفتارى حاصل از اين دو گانگى فرهنگى كه خود را در قالب دورويى، نفاق، چاپلوسى، تملق، رفتارهاى دو گانه و... ظاهر خواهد ساخت، زمينه‌هاى تربيتى ناخوشايندى را فراهم مى‌سازد كه مؤثرترين و نافذترين ابزارها و شيوه‌هاى تربيتى نيز در مواجهه با آنها كارايى خود را از دست خواهد داد.

از سوى ديگر امروزه در بسيارى از نقاط جهان، جوانان عليه فرهنگ سنتى خود در حال شورش‌اند و با پوشيدن لباس‌هاى عجيب و غريب و پرداختن به موسيقى‌هاى خاص مشكلاتى را در خانواده‌ها به وجود مى‌آورند و به دنبال وقوع انقلاب ارتباطات و فناورى‌هاى جديد آنها به شدت تأثير پذيرفته، ارزشهاى جديدى را درك مى‌كنند. در عين حال ارزشهاى سنتى و هنجارهاى قديمى در صورتى كه نتواند با ابزارها و روشهاى جديد و عقلانى به نسل جديد انتقال پيدا كند، كارايى خود را از دست خواهد داد و تضاد و تعارض بين نسل‌ها و كشمكش‌هاى فرهنگى بين اعضاى خانواده‌ها رخ خواهد داد. و اين مسئله هنگامى كه افراد راههاى معقول را در پيش نگرفته و نتوانند احساسات خويش را كنترل نمايند، شديدتر خواهد شد و تعارضات، خشونت‌ها، شورشها و عصيانگرى هايى را در بر خواهد داشت.

بر همين اساس است كه آشنايى والدين با شيوه‌ها و تكنيك‌هاى جديد ارتباطى و تربيتى ضرورت مى‌يابد. زيرا كه با پيشرفت فن‌آورى و انفجار اطلاعات، شيوه‌هاى قديمى روز به روز كارايى خود را بيشتر از دست داده و منسوخ خواهند شد.

فاصلۀ فرهنگى

مطالعات انجام شده نشان مى‌دهد كه نظام ارزش‌هاى والدين و فرزندان در حال تغيير است، و به زودى در نظام ارزشى والدين و فرزندان تفاوت‌هايى حاصل مى‌گردد.

امروزه تغيير در اين نظام ارزشى، شيوه‌هاى رفتارى و زمينه‌هاى فرهنگى ظهور فاصلۀ فرهنگى بين نسل‌ها را بيش از زمان ديگرى در بسيارى از جوامع و خانواده‌ها امكان‌پذير

نام کتاب : آسيب شناسى خانواده نویسنده : ویسی، غلامرضا    جلد : 1  صفحه : 67
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست