responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : آسيب شناسى خانواده نویسنده : ویسی، غلامرضا    جلد : 1  صفحه : 45

مى‌دهد و پرداخت آن سبب مى‌شود كه زن پايبندى بيشترى به نظام خانواده داشته باشد و با اطاعت و فرمانبردارى از مرد به نظام خانواده گرمى و صفا ببخشد و مايۀ استحكام نظام خانواده گردد.

آسيب امنيتى

امنيت، بستر پويايى و بالندگى و قوام و استوارى خانواده است. امنيت در ابعاد مختلف آن شامل امنيت روانى، امنيت مالى و جانى و بالاتر از همه امنيت معنوى و اخلاقى از ضرورت‌هاى لازم براى يك خانوادۀ سالم، با شاخصه‌هاى اسلامى آن است.

مرد به دليل محوريت كانونى كه در مديريت و راهبرى نهاد خانواده دارد، موظف است نسبت به تأمين امنيت خانوادۀ خود نهايت تلاش را بنمايد. معارف و آموزه‌هاى نورانى اسلام نيز مملو از رهنمودهاى دقيق و حكيمانه در اين زمينه است؛

به عنوان نمونه، دفاع از مال و جان و ناموس از مصاديق دفاع مشروع است كه قرآن و سنت بر آن تأكيد ورزيده‌اند تا جائى كه اگر كسى در اين راه كشته شود، شهيد به حساب مى‌آيد![1]

بى‌غيرتى نسبت به زن و شخصيت او

مرد نبايد نسبت به همسرش بى تفاوت و بى توجه باشد، بلكه مى‌بايست نسبت به او غيرت و حميّت داشته باشد و از شخصيت و كرامت وى محافظت كند و اجازه ندهد كه احترام شخصيت همسرش بر اثر بى توجهى او از بين برود. وقتى زن ببيند كه شوهرش غيرت و مردانگى دارد و در برابر حفظ آبرو و شخصيت او بى تفاوت نيست، قطعاً به زندگى مشترك با او بيشتر اميدوار و پايبند مى‌گردد و متوجه مى‌شود كه با ادامۀ زندگى شخصيت و آبرويش محفوظ مى‌ماند، در نتيجه ايثار و فداكارى بيشترى از خود نشان مى‌دهد، و رعايت چنين حقى به نوبۀ خود نظام خانواده را در برابر آسيب‌ها و خطرات مصون مى‌دارد.


[1] ر.ک: آیه های 194 سوره بقره و 40 شوری و تفسیر المیزان، ج18، ص101.

امام صادق(ع) از پیاممبر اکرم 6 نقل کرده است که:" من قتل دون مظلمته فهو شهیده؛ هرکس برای دفع ستم از خ.د کشته شود شهید است.( وساءل الشیعه، ج11، باب46، حدیث15)

نام کتاب : آسيب شناسى خانواده نویسنده : ویسی، غلامرضا    جلد : 1  صفحه : 45
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست