نام کتاب : آسيب شناسى خانواده نویسنده : ویسی، غلامرضا جلد : 1 صفحه : 35
فقير و غنى، ضعيف و قوى، كوچك و بزرگ،
عزيز و محترماند و بر اساس احاديث وارد شده، تحقير هيچ يك از آنها جايز نيست.[1]
تحقير به عنوان يكى از آسيبهاى اخلاقى
و تربيتى خانواده در نظام تعليم و تربيت اسلامى، امرى درونى و نفسانى است كه مىتواند
در قالبهاى گوناگونى ظاهر شود:
عيبجويى، دشنام، تهمت، ضرب و شتم و...
كه به اختصار به آنها مىپردازيم:
2. تمسخر
تمسخر در لغت به معناى مسخره كردن و در
اصطلاح عبارت است از بيان گفتار، كردار و يا اوصاف ظاهرى يا باطنى افراد به وسيلۀ قول، فعل، اشاره و يا كنايه به گونهاى كه باعث خنده ديگران گردد[2]
كه در شرع مقدس اسلام به شدت نكوهش شده و حرام است.
قرآن كريم در اين باره مىفرمايد:
اى كسانى كه ايمان آوردهايد نبايد
گروهى از مردان شما گروهى ديگر را مسخره كنند، شايد آنها از اينها بهتر باشند و نه
زنانى زنان ديگر را. شايد آنان بهتر از اينان باشند و يكديگر را مورد طعن و عيب
جويى قرار ندهيد.
در روايتى با اشاره به شخصيت نامتعادل
استهزاگر و مسخره كننده، اين كار را نشانه نادانى و نابخردى مىداند. و مىفرمايد:
«استهزاء و تمسخر، شوخى ابلهان و هنر انسانهاى نادان است.»[3]
آنچه اين عمل را به عنوان يك آسيب
اخلاقى در نظام تعليم و تربيت اسلامى منفورتر مىسازد، پيامدهاى نامطلوب آن است كه
احساس حقارت و خود كم بينى، ضعف پايههاى اعتماد به نفس، احساس گناه و شرمندگى،
افسردگى و كنارهگيرى از جامعه و... مىتواند از پيامدهاى اين عمل زشت باشد و هر
يك به تنهايى مىتواند زندگى را به شدت مختل و تعادل فرد را از بين ببرد.
[1]
محمد ری شهری، میزان الحکمه، ج2، حدیث4077
و بحارالانوار، ج75، ص147، حدیث21 و ص145، حدیث1 و 13 و 17 و ص142،
حدیث3،4 و 5.
[2]
محمدرضا قائمی مقدم، روش های آسیب زا در
تربیت از منظر تربیت اسلامی، ص72، به نقل از معراج السعاده،
ملااحمد نراقی، ص426.