نام کتاب : آسيب شناسى خانواده نویسنده : ویسی، غلامرضا جلد : 1 صفحه : 26
اراده او مىداند و در رويارويى با
مسائل زندگى توكل و اعتماد به چنين خدايى باعث تقويت اراده و تأثير كمتر عوامل
مخل روانى شده و در كوشش براى حل آن مسائل و رسيدن به تعادل و سازگارى، تواناتر مىگردد
و چنان كه نبود توكل بر خدا اراده فرد را تضعيف نموده، روزنههاى اميد و موفقيت را
بر روى او مىبندد و او را از تلاش و جديت كافى باز مىدارد. در نتيجه وضع از آنچه
هست، به مراتب بدتر و بغرنجتر مىشود. داشتن حالت تسليم و رضا در برابر مقدرات
الهى از ديگر آثار ايمان و اعتقاد به خداوند است هنگامى كه فرد باور داشته باشد كه
همه رويدادهاى جهان هماهنگ با مشيت، اراده، قضا و قدر و اذن و تأثيرى است كه در
اسباب و علل وقوع حوادث قرار داده است[1]
و تنها خداوند است كه به مصالح انسانها، آگاهتر است و بلكه نسبت به خودشان نيز
خيرخواهتر است.[2]
از همه حوادث تلخ و شيرين برداشت و تفسير درست و منطقى خواهد داشت و به همه آنها
به عنوان آزمونهاى الهى خواهد نگريست كه او بايد از همه اين آزمونها پيروز و
سربلند بيرون بيايد.
در خانوادهها حوادث و چالشهايى مانند
بيماريهاى لاعلاج، مرگ عزيزان، سيل، زلزله و... كه از كنترل آنها خارج است پيش مىآيد
و اگر والدين در برابر قضاى الهى تسليم و راضى نباشند خسارات فراوان و جبرانناپذير
فكرى، روحى، روانى و جانى متوجه آنان خواهد شد.
در حالى كه خانوادههاى معتقد به وجود
خداوند با اتكاء به او درتمامى حوادث از ايمنى فوقالعاده برخوردارند.
اعتقاد به نبوت و امامت
اعتقاد به رسالت انسانهايى كه از سوى
خداوند براى راهنمايى و هدايت بشر آمدهاند و امامت ائمه هدى (ع) براى استمرار اين
هدايت الهى يكى ديگر از اركان دين دارى به شمار مىآيد. بر اساس اصل همانندسازى و
الگوپذيرى اعضاى خانواده براى يادگيرى و اصلاح شيوه رفتار و برخورد مناسب در
خانواده، به نمونههاى عينى رفتارى در همه ابعاد نيازمند هستند. قرآن كريم پيامبر
6 را بهترين الگو براى زندگى بشر معرفى كرده است.
از نظر قرآن كريم، همۀ انبيا و اولياى الهى رهبرانى هستند كه انسانها را بر آنچه مورد رضايت
خداوند است، رهبرى و هدايت مىكنند و انسانها براى موفقيت خود بايد در تمام ابعاد
زندگى به آنها اقتدا كنند و آنها را الگوى رفتارى قرار دهند.[3]