responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : آسيب شناسى خانواده نویسنده : ویسی، غلامرضا    جلد : 1  صفحه : 21

انواع آسيب‌ها

تعاملات و ارتباطات گوناگون و پيچيده جوامع انسانى باعث شده است مسائل و آسيب‌هاى آن نيز گوناگون و پيچيده گردد. زندگى در اين جامعه وسيع و گسترده همزمان با زندگى در اجتماع كوچك‌ترى با نام خانواده هر لحظه مى‌تواند از رخدادها و حوادث فراوانى متأثر شود و اين موارد به شكل آسيب خود را نشاندهد. نهاد خانواده، با توجه به اهداف، عناصر اصلى و كاركردهاى آن، از جهات و جنبه‌هاى گوناگونى مى‌تواند در معرض آسيب قرار گيرد و به همين نسبت انواع آسيب‌هاى خانواده ايجاد و شايع شود كه در اين كتاب آسيب‌هاى خانواده از ابعاد فرهنگى، حقوقى، جسمى، روحى و روانى، اجتماعى و اقتصادى بررسى مى‌گردد.

آسيب‌شناسى خانواده

خانواده در مسير دستيابى به اهداف خود همانند ساير پديده‌هاى هستى با عوامل و موانع گوناگونى مواجه است كه برخى از آنها باعث انحراف يا مانع دستيابى آن به اهداف مى‌گردد و به خانواده آسيب مى‌رساند.

شناسايى عوامل آسيب‌زايى را كه از درون يا بيرون خانواده زمينه‌هاى اختلاف، درگيرى، كينه، خشم و... را فراهم نموده، يا موجب از هم پاشيده شدن نهاد مقدس خانواده مى‌شود، آسيب‌شناسى خانواده مى‌ناميم.

نظام خانواده نيز به سان هر نظام اجتماعى ديگر در روند حيات خود حالات گوناگونى دارد. اگر خانواده، از هماهنگى، انسجام، وفاق و تفاهم دو طرف زن و شوهر برخوردار باشد، قطعاً زمينۀ زندگى سالم خانوادگى را فراهم مى‌كند، اما اگر انسجام و هماهنگى نداشته باشد، دچار اختلال كاركردى شده، پايه و اساس آن فرو مى‌ريزد.

بنابراين، عوامل و آسيب‌هايى كه انسجام خانواده را تهديد مى‌كند موضوعى است شايستۀ مطالعه و ارزيابى علمى. جامعه شناسان خانواده و همين طور متخصصان تعليم و تربيت و علماى دينى، هر يك با توجه به رشتۀ مطالعاتى خود، اين موضوع را نيز مطالعه كرده و نسبت به پيامدهاى جبران‌ناپذير چنين آسيب هايى هشدار داده‌اند.

نام کتاب : آسيب شناسى خانواده نویسنده : ویسی، غلامرضا    جلد : 1  صفحه : 21
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست