responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : آسيب شناسى خانواده نویسنده : ویسی، غلامرضا    جلد : 1  صفحه : 125

شيوۀ تأمين مايحتاج ضرورى زندگى خانواده‌ها امروز با آن دست به گريبان هستند، پرداخت اقساط ماهانه‌اى است كه گاه به طور جدى خارج از توان مالى و درآمدى آنهاست.

اقساط ماهانه: اگر چه در اقتصاد جهان امروز خريد اعتبارى از جايگاه ويژه‌اى برخوردار است و وجود كارت‌هاى اعتبارى متفاوت و ضمانت‌هاى گوناگونجهت پرداخت اقساط خريدهاى سنگين متداول است، امّا فاصلۀ درآمد ميان كشور ما و ساير ملل توسعه يافته و يا در حال توسعه آنقدر زياد است كه اين مقايسه امرى نابه‌جا به نظر مى‌آيد، ولى مى‌توان ادعا كرد كه نوع خاصى از اقتصاد كاذب با عنوان اقتصاد اقساطى در ايران نيز شكل گرفته كه در نوع خود بى نظير است و يكى از آسيب‌هاى جدى خانواده‌ها به شمار مى‌آيد و آن هدايت خانواده‌هاى كم درآمد به سوى اقتصاد اقساطى و متكى به وام‌هاى متعدد و متفرقه است، اگر فاصلۀ درآمدها با قيمت كالاها و تورم همچنان ادامه داشته باشد، زوال اقتصادى خانواده‌ها با پرداخت اقساط ماهانه به خصوص با بهره‌هاى آنچنانى حتمى است. امروزه بيشتر خانواده‌هاى حقوق بگير تا اندازه‌اى مقروض و بدهكار هستند كه از كل حقوق و مزاياى ماهانه يا چيزى نمى‌ماند و يا اندك مبلغى كه مى‌ماند كفاف زندگى ماهانه آنها را نمى‌دهد.

بنابراين ناچار به انتخاب يكى دو شغل ديگر براى جبران كمبود مخارج زندگى هستند كه آن نيز قصه ديگرى دارد.

بنابراين، فرهنگ نامناسب معيشت و خريد در خانواده‌ها و كشانده شدن آنها به خريد اجناس اقساطى و دريافت وام‌هاى پياپى به منظور تأمين مايحتاج زندگى از بزرگترين آسيب‌هاى خانواده‌ها محسوب مى‌گردد كه مى‌بايست با اتخاذ تدابير معقول و منطقى و اصلاح فرهنگ معيشت خانواده از آثار سوء اين آسيب پيشگيرى نماييم.

الگوى مصرف

بيشتر خانواده‌ها نتيجۀ دست رنج خود را صرف رسيدن به علائق زودگذر و سطحى مى‌كنند كه بواقع هيچ تأثيرى در ميزان رفاه و آسايش و يا رشد روحى، معنوى و يا جسمى آنها ندارد.

اين خانواده‌ها، در بسيارى از موارد هزينه هايى را متحمل مى‌شوند كه نزد ديگران به عنوان افرادى دست و دل باز جلوه كنند، و يا به ظاهر اقدام به خريد اجناسى مى‌كنند كه جايگاه

نام کتاب : آسيب شناسى خانواده نویسنده : ویسی، غلامرضا    جلد : 1  صفحه : 125
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست