responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : آسيب شناسى خانواده نویسنده : ویسی، غلامرضا    جلد : 1  صفحه : 118

اخلاقى نيز عبور داده مى‌شود كه در بحث مربوط به اينترنت به طور مفصل‌ترى به آن پرداخته شد. علاوه بر آن انواع بازيهاى رايانه‌اى و اينترنتى نيز از ديگر آسيب هايى است كه با استفاده از اين رسانه متوجه خانواده‌هاست.

بازى‌هاى رايانه‌اى

امروزه خشونت نوجوانان در خانواده و اجتماع يكى از بزرگ‌ترين مشكلاتى است كه دانشمندان و نهادهاى اجتماعى با آن مواجه هستند. برنامه‌هاى تلويزيونى و فيلم‌ها و سريالها، برخى از انواع موسيقى‌هاى مهيج و كاربرد نامحدود و كنترل نشدۀ بازى‌هاى رايانه‌اى خشونت‌آميز از جمله عواملى هستند كه اين مشكلات را به وجود مى‌آورند.

گزارشى مبنى بر 30 سال تحقيق[1] و بررسى به عمل آمده از چهار سازمان بهداشت ملّى آمريكا، انجمن پزشكى امريكا، آكادمى طب كودكان آمريكا، انجمن روان پزشكى امريكا و آكادمى روان پزشكى كودك و نوجوان آمريكا، اظهار مى‌دارد كه ارتباط مستقيمى ميان خشونت در رسانه‌ها و خشونت در كودكان وجود دارد. در اين گزارش بر نقش برجستۀ بازيهاى رايانه‌اى و اينترنتى خشونت‌آميز به عنوان شكلى از رسانه‌هاى جمعى الكترونيكى و نفوذ و تأثير آن بر كودكان و نوجوانان تأكيد شده است.

تركل بر اين باور است كه رايانه و بازى‌هاى رايانه‌اى در حال حاضر به بخشى از نسل جديدى از اين نوع بدل گشته است كه همواره در حال رشد و ترقى مى‌باشد.

امّا آنچه نگران كننده است اين است كه كودكانى كه سرگرم اين نوع بازى‌ها مى‌شوند زندگى عادى خود را از دست مى‌دهند. زندگى آنها رو به زوال و افول مى‌گذارد و در نهايت به نوعى مرگ الكترونيكى ختم مى‌شود. اين مرگ، در واقعيت خود، با درد فيزيكى همراه نيست كه بتوان آن را به وضوح احساس كرد، بلكه بنا به نظر گرين اتال اين نوع مرگ‌هاى الكترونيكى مرگ هايى هستند كه به طور غير واقعى بر صفحات نمايشگرهاى رايانه‌هاى خانگى به وقوع مى‌پيوندد.


[1] کارن اولیویر، تاثیر بازی های اینترنتی خشونت آمیز بر کودکان و نوجوانان www.crisa.org.

نام کتاب : آسيب شناسى خانواده نویسنده : ویسی، غلامرضا    جلد : 1  صفحه : 118
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست