responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : آسيب شناسى خانواده نویسنده : ویسی، غلامرضا    جلد : 1  صفحه : 104

سختى امكان پذيراست و افراد خانواده بويژه پدر مجبور به تحمل سختى‌هاى فراوان از قبيل دو شغلى يا سه شغلى شدن و يا در صورت ضعف بنيۀ اعتقادى، تأمين اين هزينه‌هاى هنگفت از راههاى غير مشروع امكان‌پذير خواهد شد كه در هر دو صورت زندگى خانواده را با مشكلاتى روبرو خواهد ساخت.

تجربه نشان داده است، بسيارى از اختلافات خانواده‌ها، از تغييرات مكرر در دكوراسيون خانه و مدپرستى‌هاى بى مورد مانند تقليدهاى كوركورانه در تغيير مدل لباس، تعويض پى در پى زينت آلات و... سرچشمه مى‌گيرد. و دليل اين گونه رفتارها نيز اين است كه شخص بر اين باور است كه من از چه كسى كمترم، چرا فلان خانواده همه چيز داشته باشد و من نداشته باشم و... و اين طرز تفكر به بگومگوها تبديل مى‌شود و زمينۀ پيدايش اختلاف و تشديد آن و در نهايت درگيرى و... مى‌گردد.

به هر حال رقابت‌هاى ناسالم و چشم و هم چشمى‌ها به عنوان يكى از آسيب‌هاى خانواده كه ريشه در فرهنگ اجتماعى دارد، مسئله نگاه به زندگى ديگران و گرفتار شدن به مسابقه‌اى است كه هر كس مى‌خواهد از ديگرى كمتر نداشته باشد. در ميان افراد جامعه و خانواده‌ها بانوان بيشتر از ديگران در معرض اين آسيب قرار دارند كه با اين رقابت‌ها همسر خود را با توقعات بيش از اندازه، روبه‌رو ساخته و هر روز مخارج جديد و برنامه‌اى تازه براى او فراهم مى‌كنند.

آزادى‌هاى جنسى

در روايات اسلامى آمده است كه: «هر كس در شهوت‌رانى فرمان نفس را پيروى نمايد، و خواسته‌اش را برآورد، در واقع براى هلاكت نفس خود اقدام كرده است.»[1] غريزۀ جنسى در انسان، همچون غرائز ديگر براى هدف‌هاى منطقى و ضرورى به وديعت گذارده شده و استفادۀ صحيح ازآن براى استمرار نسل بشر و ادامۀ صحيح زندگى انسانها لازم و ضرورى است.

اعتدال و ميانه‌روى همراه با استفادۀ معقول و مشروع، از اين نعمت بزرگ الهى، نه تنها توليد فساد نمى‌نمايد، بلكه خود مسكن دردها و مشكلات ديگر و محركى براى تحصيل


[1] امام علی(ع)، غررالحکم، ص 683، ش1131. "من اطاع نفسه فی شهوتها فقد اعانها علی هلکتها".

نام کتاب : آسيب شناسى خانواده نویسنده : ویسی، غلامرضا    جلد : 1  صفحه : 104
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست