responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : معاد از ديدگاه عقل و نقل نویسنده : جمعی از نویسندگان    جلد : 1  صفحه : 18
نجات از بحران‌ها و مهلكه‌ها ايجاد مى‌كند. خداوند در داستان حضرت يوسف با بيان مقدماتى صحنه خلوت يوسف و زليخا و خواهش و اصرار زليخا بر كامجويى از آن حضرت را به تصوير كشيده و آن گاه در بيان عامل بازدارنده و نجات دهنده يوسف عليه السلام از زبان ايشان مى‌فرمايد:
مَعاذَ اللَّهِ انَّهُ رَبّى‌ احْسَنَ مَثْواىَ انَّهُ لا يُفْلِحُ الظَّالِمُونَ (يوسف: 23)
پناه بر خدا! كه او پروردگار من است، جايگاهم را نيكو داشته؛ براستى كه ستمكاران رستگار نشوند.
در اين بيانِ حضرت يوسف عليه السلام معاد از ديدگاه عقل و نقل 23 3 - قسم خدا براى تأكيد معاد ص : 21 به دو عامل بازدارنده اشاره شده است؛ اعتقاد به ربوبيت حق تعالى و اعتقاد به حكومت خدا در آخرت (مبدأ باورى و معاد باورى).
خداى تعالى نيز اين اعتقاد ناب را تنها نگه‌دارنده او شمرده و اعلام كرده است كه اگر اين اعتقاد ناب نبود، هيچ عامل ديگرى نمى‌توانست در آن مهلكه، يوسف عليه السلام را از نزديك شدن به ارتكاب فحشا و زشتى بازدارد:
وَ لَقَدْ هَمَّتْ بِهِ وَ هَمَّ بِها لَوْلا انْ رَأى‌ بُرْهانَ رَبِّهِ (يوسف: 24)
زليخا قصد يوسف كرد و يوسف هم اگر آن برهان نجات بخش پروردگارش را نمى‌ديد (و چشم دلش به رؤيت اين حقيقت ناب بينا نمى‌گشت)، قصد زليخا مى‌كرد.
3- قاطعيت در مبارزه‌ مبارزان راه حق در مراحل سخت و مخاطره‌آميز ممكن است از مبارزه دست بكشند و بدون اين كه با نظام حاكم همراه شوند، خود را از ميدان مبارزه كنار بكشند، ولى ايمان به معاد چنان عامل قوى، نيرومند و قاطعيت زايى است كه آنان را در ميدان مبارزه تا آخرين نفس پيكارگر نگه مى‌دارد و از تسليم شدن يا كنج عزلت گزيدن باز مى‌دارد. به عنوان نمونه فرعون ساحران دربار را براى مبارزه با موسى عليه السلام فرا خواند. وقتى موسى عليه السلام با آنان مواجه شد، آنان را از درافتادن با حق و حقيقت بازداشت. انذار موسى عليه السلام در بعضى از آنان مؤثر افتاد، ولى در نهايت همگى براى‌

نام کتاب : معاد از ديدگاه عقل و نقل نویسنده : جمعی از نویسندگان    جلد : 1  صفحه : 18
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست