امروز، بزرگترين و مهمترين فرقه شيعه شمرده مىشوند. شيعه فرقههايى
ديگر نيز دارد- همانند زيديّه، اسماعيليّه و كيسانيّه- كه در شمار امامان با
يكديگر همراه نيستند؛ امّا همه آنها بر خلافت بلافصل علىّ بن ابىطالب اتّفاق
دارند.
دلائل
حصر شمار امامان در عدد دوازده:
امامت
حضرت على (ع) به دليل تصريح مكرّر پيامبر اسلام 6 ثابت است. (امامت) امامت يازده
تن ديگر نيز به نصّ پيامبر اسلام 6 و نصّ امام پيشين (عقائد
الاماميّة، 76- 74). گروه شيعه براى اثبات مدّعاى خويش مستندات بسيارى دارد
(ر. ك. اصول كافى، 2/ 539- 389) كه دو نمونه از آنها
عبارتاند از:
الف.
از جابر بن عبداللّه انصارى نقل است كه از پيامبر اسلام 6 درباره مصداق «اولى
الامر» (نساء/ 59) پرسيده است. پيامبر 6 فرمود: «آنان خلفاى من و امامانِ پس از
مناند. نخستينِ آنان علىّ بن ابى طالب است و سپس حسن و آن گاه حسين و سپس علىّ بن
الحسين و آن گاه محمّد بن على ... و سپس صادق، جعفر بن محمّد و آن گاه موسى بن
جعفر و سپس علىّ بن موسى و آن گاه محمّد بن على و سپس علىّ بن محمّد و آن گاه حسن
بن على و واپسين تن، همنام من، محمد است ....» (الميزان، 4/ 408 و 409)
ب.
شيخ طبرسى از ابوجعفر ابن بابويه نقل كرده است كه پيامبر اسلام 6 فرمود:
«امامانِ
پس از من، دوازده تناند. نخستينِ آنان علىّ بن ابى طالب است و واپسين تن، قائم
است. آنان خلفا و اوصيا و اولياى مناند و پس از من حجّت خدايند در ميان امت من.
هر كس آنان را دوست بدارد، مؤمن است و هر كس انكار كند، كافر است (اعلام الورى باعلام الهدى، 370 و 371).
افزون
بر منابع شيعى، در بسيارى از منابع اهل سنّت نيز احاديثى در اين باره آمده است كه
خلافت امامان دوازدهگانه را ثابت مىكند (عقائد الشّيعة
الاماميّة و تاريخهم، 112- 103).
***
دين: آيين آسمانى
كلمه
«دين» معانى متعدّدى دارد؛ از جمله: جزا، طاعت، حساب، داورى و آيين آسمانى. قرآن
كريم، اين كلمه را بيشتر در دو معناى طاعت (بقره/ 256؛ زمر/ 2 و 3؛