responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ شیعه نویسنده : خطيبي کوشکک، محمد و همکاران    جلد : 1  صفحه : 229

حشر اجساد و چگونگى آن، از مسائل كلامى است كه متكلّمان و فلاسفه مسلمان بدان مى‌پردازند و بيان مى‌كنند كه خداوند در قيامت كبرى، انسان‌ها را زنده مى‌سازد و به حساب مى‌كشد و جزاى هر كس را مى‌دهد (فرهنگ معارف اسلامى‌، 2/ 736). حالات آدميان هنگام حشر در قيامت گوناگون است. در قرآن كريم آمده است كه برخى مردم، نابينا محشور مى‌شوند و اين بدان سبب است كه در دنيا به آيات الهى نظر نكرده‌اند و نشانه‌هاى قدرت خداوند را به فراموشى سپرده‌اند (طه/ 126- 124). همچنين در روايت است كه برخى مردم به صورت‌هايى محشور مى‌شوند كه بوزينه و خوك پيش آنان، زيبارويند (نثر طوبى‌، 2- 1/ 175). از قرآن كريم برمى‌آيد كه در قيامت حتى حيوانات نيز محشور مى‌شوند (انعام/ 38؛ الميزان‌، 7/ 82؛ تفسير نمونه‌، 5/ 223). نه تنها انسان و حيوان به حشر مى‌آيند كه آسمان‌ها و زمين و آفتاب و ماه و ستارگان و حتى آنچه مشركان، شريك خدا پنداشته‌اند نيز محشور مى‌شوند (الميزان‌، 7/ 76). در آن روز، جامدات نيز زنده مى‌شوند و به سخن مى‌آيند و گواهى مى‌دهند (نثر طوبى‌، مجلّد 2- 1/ 175).

***

حلول: نفوذ خدا در موجودى ديگر

«حلول» به معناى آن است كه چيزى در چيز ديگر نفوذ و دخول كند و موجودى به موجود ديگر- به نحو تبعيّت- قيام يابد. همه فرق اسلامى متّفق‌اند كه حلول خدا در موجودات ديگر ممكن نيست.

مسيحيان و گروهى از صوفيان معتقدند كه خداوند در وجود برخى افراد انسانى حلول كرده است. از نظرگاه كلام شيعى حلول خداوند در موجودات ديگر ممكن نيست؛ چون مستلزم محدوديّت ذات الهى و نياز و قيام او به غير است (الالهيات‌، 1/ 200؛ مناهج اليقين فى اصول الدين‌، 1/ 320؛ فرهنگ معارف اسلامى‌، 2/ 303 و 304).

***

حوض كوثر: حوض مشهور بهشت‌

حوضى است در بهشت يا صحراى محشر كه خداوند به پيامبر اسلام 6 عطا

نام کتاب : فرهنگ شیعه نویسنده : خطيبي کوشکک، محمد و همکاران    جلد : 1  صفحه : 229
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست