responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تبليغ در قرآن نویسنده : الهامى نيا، على اصغر    جلد : 1  صفحه : 19
«تبليغات- كه همان شناساندن خوبيها و تشويق به انجام آن و ترسيم بديها و نشان دادن راه گريز و منع از آن است- از اصول بسيار مهم اسلام عزيز است.» «1» مقام معظم رهبرى نيز مى‌فرمايد:
«آنچه ما بدان اعتقاد داريم، معناى واقعى تبليغ است. يعنى رساندن حقايق و واقعيتها به‌گوش مردم جهان ... و در حقيقت آنچه كه ما به آن تبليغات مى‌گوييم ادامه كار انبياست.» «2» نويسندگان و انديشمندان اسلامى، تعاريف گوناگون ديگرى پيرامون تبليغ ارائه كرده‌اند و يكى از آنها با آوردن 23 تعريف و مقايسه آنها با يكديگر مى‌نويسد:
«از تلفيق اين معدّلها مى‌توان به چنين تعريفى به عنوان جمعبندى تعريف تبليغ در متون اسلام‌شناسى دست يافت:
تبليغ شاخه‌اى از ارتباطات است كه از طريق ابلاغ و رساندن دين اسلام به كمك هر وسيله ممكن و مشروع، مى‌خواهد مردم را به‌سوى اسلام متمايل سازد.» «3» تبليغ به اين مفهوم تقريباً هم‌معنى با اصطلاح ارشاد indoctrination مى‌باشد.
3- واژه‌هاى معادل‌ اّلف- دعوت: اين واژه با مشتقاتش، فراوان در قرآن آمده و در موارد متعددى به‌معناى دعوت مردم به‌سوى خدا، اسلام و ايمان و پيامبران است و مى‌توان گفت نزديكترين واژه به تبليغ است تا حدى كه گفته‌اند:
«بررسى‌ها نشان مى‌دهد كه اين دو واژه، اصطلاحاً مترادف هستند ... هر چند واژه «تبليغ» بيشتر در زبان فارسى و واژه «دعوت» در زبان عربى كاربرد دارد.» «4» دعوت اگر «بِاذْنِ الله» باشد مساوى با رسالت است «5» و در قرآن مجيد با تركيبهاى‌

نام کتاب : تبليغ در قرآن نویسنده : الهامى نيا، على اصغر    جلد : 1  صفحه : 19
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست