نام کتاب : عوامل معنوی و فرهنگی دفاع مقدس (ج6) نویسنده : شیرازی، محمد جلد : 1 صفحه : 72
باورهاى غرب يا غربپسندانه در دراز مدت،مهمترين عرصۀ عمليات روانى غرب عليه ايران در اين دوره است.نبايد فراموش كرد كه اينها در دوران جنگ تحميلى نيز عرصۀ عملياتهاى روانى غرب بود،اما در اين دوره بيش از هر دورهاى مورد توجه قرار گرفت و هم اكنون نيز به بيان غرب، ايران با يك«جنگ سردِ تبليغاتى»روبهرو است.از آن جا كه اين بحث از مقولۀ نوشتار حاضر خارج است،به همين اندازه بسنده مىكنيم.
2.تبليغات عراق
رژيم بعث عراق همزمان و بلكه پيش از حملۀ نظامى،به هجوم تبليغاتى گستردهاى عليه انقلاب اسلامى دست زد.عراق با داشتن تشكيلات و سازمان نيرومندى مانند حزب بعث،از توان تبليغاتى خوبى برخوردار بود.سازمان جنگ روانى به سرپرستى لطيف جاسم از اوان جنگ رهبرى جنگ روانى و تبليغاتى را عليه ايران برعهده گرفت.وزارت اطلاعات و معاونت توجيه سياسى ارتش عراق،بازوان اين سازمان بودند.سازمان جنگ روانى در تمامى واحدهاى نظامى داراى تشكيلاتى بود كه با تمامى عناصر درگير در جنگ تماس داشتند و جايگاهى مناسب براى اعمال سياستهاى متمركز به شمار مىرفتند.
براى تبيين تبليغات عراق در جنگ تحميلى،ناگزيريم ويژگىها،محورها و مقاطع مختلف تبليغات عراق را به ترتيب مطرح كنيم:
1-2.ويژگىهاى تبليغات عراق
تبليغات عراق ويژگىهاى ذيل را در برداشت:
يك-داشتن استراتژى تبليغاتى: اولين ويژگى تبليغات و عمليات روانى
نام کتاب : عوامل معنوی و فرهنگی دفاع مقدس (ج6) نویسنده : شیرازی، محمد جلد : 1 صفحه : 72