نام کتاب : عوامل معنوی و فرهنگی دفاع مقدس (ج6) نویسنده : شیرازی، محمد جلد : 1 صفحه : 40
آنچه كه معلوم است،شما همه مىدانيد ما امروز در حال دفاع هستيم...لكن شما مىدانيد كه الآن بعضى از شهرهاى ما و بعضى از زمينهاى ما در دست دشمن است و شهرهاى مرزى ما هر روز در زير توپهاى دور برد و موشكهاى دشمن است...و بر همۀ ما واجب است كه دفاع كنيم از كشور خودمان. [1]
ايشان در تعيين خطمشى تبليغات جنگ مىفرمود:
البته،كار،كار بسيار ثمر بخشى است،در عين حال كه گمان ندارم با آمارهاى بشرى جناياتى كه بر ايران وارد شده است را بشود آمارگيرى كرد.شما مقدار كمى را منعكس مىكنيد،اما بُعد معنوى قضيه را نمىشود آمارگيرى كرد.آن تپش قلبها و آن دلهاى سوخته ولى با شجاعت،[كه]مصيبت را تحمل كرده است و آن چشمهايى كه گريسته،اينها را چگونه مىخواهيد آمارگيرى نماييد؟... [2]
شش-تهييج و تحريك نويسندگان و روشنفكران: بىشك از عوامل تأثيرگذار در روند تبليغات جنگ،مقالات،نوشتهها و سخنرانىهايى بود كه از قلم يا زبان نويسندگان و روشنفكران متعهد و رسانههاى گروهى منتشر مىشد.
حضرت امام(ره) در سخنرانىهاى مختلفى سمت و سوى مسائل تبليغاتى جنگ را به آنان گوشزد مىنمود:
نويسندگان و روشنفكران متعهد و رسانههاى گروهى بر حجم تبليغات خود افزوده و تبليغات دامنهدار دشمنان جمهورى اسلامى ايران را خنثى نمايند. [3]