نام کتاب : عوامل معنوی و فرهنگی دفاع مقدس (ج6) نویسنده : شیرازی، محمد جلد : 1 صفحه : 129
تقريباً مؤثر در اثبات حقانيّت جمهورى اسلامى و مظلوميّت ملت مسلمان ايران و نيز افشاى جنايات شيميايى و موشكى دشمن بعثى داشت.
3-2-2.پوستر
از قديمىترين ابزارهاى ارتباطى و تبليغاتى پوستر است كه با پيشرفت صنعت چاپ،جاى مناسبى را در ميان ساير وسائل ارتباطى پيدا كرده است.از ويژگىهاى پوستر،گسترۀ محل نصب،هزينۀ كم و كوتاهى و يكنواختى و در عين حال عمر نسبتاً طولانى پيام آن مىباشد.
از اين ابزار كارا در طول هشت سال دفاع مقدس بهخوبى استفاده شد و حتى مىتوان گفت تحولى در هنر گرافيك و نقاشى متعهّد دفاع مقدس به وسيلۀ هنرمندان متعهّد شكل گرفت.افزون بر پخش پوسترها و نيز نقاشى در جاى جاى خطوط جبههها و شهرها،بر پايى نمايشگاههاى عكس و پوستر و گالرىهاى نقاشى و گرافيك،سهم بهسزايى در تبليغات جنگ داشته است.
چاپ و نشر مجموعههاى تدوين شدۀ پوستر و گرافيك نيز در راستاى تداوم استفاده از اين ابزار مهمّ بوده است.تصوير زنانى كه برادران و يا فرزندان عازم به جبهۀ خود را بدرقه مىكردند،سلحشوران يكصد هزار نفرى سپاهيان محمد در ورزشگاه آزادى،رزمندهاى كه به خاك افتاده و در خون خود درغلتيده است و صدها سوژۀ ديگر مشتمل بر شهامت و دلاورى و صبر و ايثار رزمندگان و خانوادههاى آنها و مردم خوب پشت جبههها،از جمله موضوعهايىاند كه در پوسترهاى دفاع مقدس انعكاس يافته است.
3-2.وسائل ارتباط جمعى ديدارى و شنيدارى
از ديگر انواع ابزار ارتباطى و تبليغاتى،نوع ديدارى و شنيدارى است كه برقرارى ارتباط در آن به وسيلۀ دو حس شنوايى و بينايى به طور همزمان صورت مىگيرد.براى برقرارى اين نوع ارتباط،وسائل زير وجود دارد:
نام کتاب : عوامل معنوی و فرهنگی دفاع مقدس (ج6) نویسنده : شیرازی، محمد جلد : 1 صفحه : 129