نام کتاب : عوامل معنوی و فرهنگی دفاع مقدس (ج2) نویسنده : سنگری، محمدرضا جلد : 1 صفحه : 58
2. اخلاص
اخلاص به معناى پيراستن نيّت و قصد از غيرخدا، روح و باطنِ عملِ متعبّدانه و مؤمنانه است. در فرهنگ قرآنى، اعمال شايستۀ پاداش اخروى با معيار خالص بودن نيّتها در راه خدا سنجيده و ارزشگذارى مىشوند، زيرا تنها عمل صالح و سخن پاك به سوى حق عروج مىكند، [1]و اين عروج جز بهمدد اخلاص ميسّر نيست.
خداوند متعال تنها عمل مخلصانۀ بندگان را مىپسندد و مىپذيرد. از اينرو، اخلاصورزان را از حمايت خويش برخوردار مىسازد، چشمههاى جوشان حكمت را بر زبانشان جارى مىكند [2]و راههاى روشن هدايت را به آنها مىنماياند. [3]مؤمنان مخلص در راه مستقيم گام برمىدارند و نه از ستايشگران انتظار تحميد و تمجيد، و نه از نكوهش و سرزنش ملامتگران واهمه دارند. در پرتو اين ارزش متعالى، ارزشهاى معنوى بسيارى زمينۀ ظهور و بروز مىيابند.
1-2. اخلاص و دفاع
جهاد و دفاع نيز آنگاه يك ارزش اسلامى است كه «فى سبيلاللّه» باشد. آنچه در قرآن و سنّت در وصف مجاهدان، منزلت رفيع شهيدان و ارج و ثواب
[1]. «إِلَيْهِ يَصْعَدُ الْكَلِمُ الطَّيِّبُ وَ الْعَمَلُ الصّٰالِحُ يَرْفَعُهُ» فاطر (35) ، آيۀ 10؛ سخنان پاكيزه بهسوى اوبالا مىرود و كار شايسته به آن رفعت مىبخشد. [2]-ر. ك: ميزان الحكمه، محمد محمدى رىشهرى، ج 3، ص 66، حديث 4805. [3]. «وَالَّذيٖنَ جٰاهَدُوا فيٖنٰا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنٰا وَ اِنَّ اللّٰهَ لَمَعَ الْمُحْسِنيٖنَ» عنكبوت (29) ، آيۀ 69؛ و كسانىكه در راه ما كوشيدهاند، بهيقين راههاى خود را بر آنان مىنماييم و در حقيقت، خدا با نيكوكاران است.
نام کتاب : عوامل معنوی و فرهنگی دفاع مقدس (ج2) نویسنده : سنگری، محمدرضا جلد : 1 صفحه : 58