نام کتاب : عوامل معنوی و فرهنگی دفاع مقدس (ج2) نویسنده : سنگری، محمدرضا جلد : 1 صفحه : 24
سوى دو نفر، يكى با نيّت ارضاى نفس حيوانى و ديگرى براى تحصيل كمال انسانى انجام مىشود. بديهى است دستاورد عمل براى ايندو يكسان نيست. بنابراين، عمل صالحى كه با نيّت رسيدن به كمال حقيقى و قرب الهى انجام نشود، فعل اخلاقى نيست و داراى ارزش اخلاقى نمىباشد.
سه-داشتن اختيار و آگاهى: عملى داراى ارزش اخلاقى است كه انجامدهنده، آن را با اختيار و آگاهى انتخاب كند و انجام دهد. كارى كه شخص به حكم غريزه و يا اجبار چارهاى جز انجام آن ندارد يا از روى اشتباه، غفلت و يا عادت آن را انجام مىدهد، فاقد ارزش اخلاقى است؛ هرچند عمل فى حد نفسه صالح باشد. [1]
4. رابطۀ ارزشهاى اخلاقى و باورهاى دينى
پيشتر گفته شد كه افعال اخلاقى انسان را به كمال حقيقى و مطلوب رهنمون مىشوند. كمالطلبى و سعادتخواهى فطرى است و همۀ انسانها خواهان سعادت و كمال حقيقىاند، امّا همۀ آنها در تشخيص كمال و سعادت اتّفاقنظر ندارند. علّت برخى از اين اختلافنظرها در جهانبينى و باورهاى كلى آنان نهفته است؛ آن كه به مبدأ و معاد اعتقادى ندارد، سعادت و كمال خود را بهگونهاى تفسير مىكند و آن كه به مبدأ و معاد اعتقاد و ايمان دارد، بهگونهاى ديگر؛ آن كه انسان را موجودى صرفاً مادى و جسمانى مىپندارد، كمال را
[1]. فعل اخلاقى افزون بر ويژگىهاى يادشده، آثار خاصى نيز دارد كه بهنوعى ويژگى آن محسوب مىشود. از مهمترين آنها اين است كه ارزشهاى اخلاقى برخلاف ارزشهاى حقوقى فاقد ضمانت اجرايند، امّا در عين حال، قوىترين و مؤثرترين كنترل را بر افراد اِعمال مىنمايند؛ در نهان و آشكار تأثير خود را حفظ مىكنند و دستخوش تزوير، پول و يا فشار نمىشوند. (درآمدى بر دائرة المعارف علوم اجتماعى، ص 845) .
نام کتاب : عوامل معنوی و فرهنگی دفاع مقدس (ج2) نویسنده : سنگری، محمدرضا جلد : 1 صفحه : 24