نام کتاب : عوامل معنوی و فرهنگی دفاع مقدس (ج1) نویسنده : تقي زاده اکبري، علي جلد : 1 صفحه : 173
از اينرو، انواع امدادهايى كه در قرآن آمده است و پيشتر از آنانياد شد، تنها، ويژۀ مجاهدان جنگهاى بدر و احد و احزاب و حنين نيست، بلكه مجاهدان راه حق در صورت داشتن صلاحيّت و شايستگى، همواره مىتوانند به ريسمان محكم نصرت الهى چنگ زنند و از امدادهاى الهى برخوردار شوند.
دو - امدادهاى غيبى پاداشى همانند ديگر سنّتهاى الهى، تصادفى، گزافه و رايگان نيست، بلكه رخ دادنشان و بهرهمندى از آنها به فراهم بودن شرايطى وابسته است. به سخن ديگر، امدادهاى غيبى، خود، داراى سنن و قواعدى است كه با وجود آنها تحقّق مىيابند و بدون وجود اين سنن و قواعد، چشم به راه امدادهاى غيبى بودن، انتظارى بس بيهوده است. موارد ذيل را مىتوان به عنوان شرايط بهرهمندى از امدادهاى غيبى پاداشى برشمرد:
1-5. ايمان
امدادهاى غيبى، تنها، شامل رزمندگان مؤمن و خداجو مىشود وكافران و مشركان از آنها بهرهاى ندارند. كسانى كه به غيب ايمان دارند و در مصاف جبهۀ حق با جبهۀ باطل در زمرۀ جبهۀ حقند، از امداد و نصرت الهى برخوردارند. به سخن ديگر، امدادهاى غيبى همواره مددكار و پشتيبان جبهۀ حق و پيروان حق است. دليل اين مطلب آن است كه همۀ آياتى كه دربردارندۀ وعدۀ نصرت الهى است، خطاب به مؤمنان است؛ همان كسانى كه به غيب و امدادهاى غيبى ايمان و اعتقاد دارند. همچنين آيات متضمّن امدادهاى گوناگون غيبى نيز در بارۀ رزمندگان مؤمن است. [1]