responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : جهاد در آيينه قرآن(ج2) نویسنده : جمعی از نویسندگان    جلد : 1  صفحه : 8
فاصله گرفتن است. متعلق برائت- به قرينه «الذين عاهدتم»- پيمان‌هاى منعقد شده ميان مسلمانان صدر اسلام و مشركان است.
اعلام جدا شدن و فاصله گرفتن از عهد و پيمان كنايه از الغاء و بى اعتبار نمودن آن است. 1 مفاد آيه صرف تشريع نيست، بلكه متضمن انشاء حكم بر برائت از مشركان زمان نزول آيه است؛ زيرا اگر صرف تشريع بود، پيامبر را در برائت شريك نمى‌كرد. از اين رو، معناى آيه اين است كه خدا و رسول حكم كرده‌اند كه امان از مشركانى كه شما (مسلمانان) با آن معاهده بسته‌ايد، برداشته شود. 2 براءة من‌الله و رسوله الى الذين عاهدتم من المشركين‌ 1. راهنما 7/ 11. 2. الميزان 9/ 147.
2. نقض پيمان صلح از سوى‌مشركان دليل الغاى آنها از سوى مسلمانان: حكم ياد شده بدون دليل نيست؛ زيرا خداوند در آيات بعد بيان مى‌كند كه چون اكثر مشركان فاسق گشته و پيمان صلح را نقض كردند، اعتمادى به پيمانى كه بسته‌اند نيست. به همين دليل در آيه 58 سوره انفال نقض پيمان را به عنوان مقابله به‌مثل تجويز فرمود و با اين حال دستور داد تا نقض پيمان را به آنان اعلام نمايند. اگر آيه مورد بحث شكستن پيمان را بى‌جهت تجويز مى‌كرد، مى‌بايست ميان عهدشكنان و وفاداران به پيمان تفاوتى نباشد و حال آنكه در آيه 4 سوره برائت، مشركان وفادار به پيمان صلح را از شمول حكم لغو پيمان استثنا كرده است. از اين رو، خلاصه مفاد آيه، حكم به لغو پيمان صلح و رفع امان مشركانى است كه با مسلمانان پيمان صلح بستند و اكثر آنان آن را نقض كردند و به وفادارى بقيه آنان نيز اعتمادى نيست. 1 براءة من‌الله و رسوله الى الذين عاهدتم من المشركين‌ 1. الميزان 9/ 147.
3. لزوم اعلام الغاى پيمان صلح به طرف معاهده: 1 اگر به دليل ترس از توطئه و خيانت [و يا نقض پيمان‌] قراردادى لغو شود، بايد به مخالفان اعلام شود تا غافلگير نشوند. 2 براءة ... الى الذين عاهدتم من المشركين‌ 1. راهنما 7/ 11. 2. نور 5/ 7.


نام کتاب : جهاد در آيينه قرآن(ج2) نویسنده : جمعی از نویسندگان    جلد : 1  صفحه : 8
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست