تائیة دÙعبÙÙ„ ، قصیده ای در Ù…Ø¯Ø Ùˆ رثای اهل بیت علیهم السلام سرودة دÙعبÙÙ„ Ø®Ùزاعی * (متوÙÛŒ 246). ÙˆÛŒ پس از سرودن قصیده ØŒ راهی مرو شد Ùˆ قصیده را، برای نخستین بار، در Ù…Øضر امام رضا علیه السلام خواند (کشّی ØŒ ص 504 Ù€ 505Ø› ابن بابویه ØŒ ج 2ØŒ ص 263Ø› طبرسی ØŒ ص 316)Ø› امام در اثنای شنیدن اشعار آنقدر گریست Ú©Ù‡ از هوش رÙت (ابوالÙرج اصÙهانی ØŒ ج 20ØŒ ص 148Ù€149). آنگاه Ú©Ù‡ شاعر از قبور اهل بیت علیهم السلام در شعر خود نام برد، امام رضا علیه السلام با این دو بیت Ú©Ù‡ به قصیده اÙزود، مکان قبر خود را پیشاپیش مشخص نمود: «و قبرٌ بطوس٠یالَها Ù…Ùنْ Ù…Ùصیبة٠/ تَوقّد ÙÙÛŒ الاØشاء٠بالØَرَقات٠// اÙÙ„ÙŽÛŒ الْØَشْر٠Øتّی یَبْعَثَ اللّه٠قائÙما / ÛŒÙÙرّÙج٠عَنَّا الْهَمَّ والکÙرَباتÙ» (ابن بابویه ØŒ ج 2ØŒ ص 263Ù€264Ø› طبرسی ØŒ ص 317). دعبل Ù…ÛŒ گوید آنگاه Ú©Ù‡ در اواخر قصیده به قیام امام دوازدهم عجل اللّه تعالی Ùرجه الشری٠اشاره کردم ØŒ Øضرت رضا گریست Ùˆ Ú¯Ùت Ú©Ù‡ Ø±ÙˆØ Ø§Ù„Ù‚Ø¯Ø³ این دو بیت را بر زبان تو راند. آنگاه امام شروع به وص٠امام عصر نمود Ùˆ ویژگیهای روزگار آن Øضرت را برشمرد (ابن بابویه ØŒ ج 2ØŒ ص 266Ø› اربلی ØŒ ج 3ØŒ ص 118). به نقل برخی ØŒ امام رضا علیه السلام پس از شنیدن این ابیات ایستاد Ùˆ دست بر سر گذاشت Ùˆ برای Ùرج آن Øضرت دعا Ùرمود (امینی ØŒ ج 2ØŒ ص 361Ø› تستری ØŒ ج 4ØŒ ص 289Ù€290). امام پس از شنیدن قصیده ØŒ شاعر را بسیار تØسین کرد (ابوالÙرج اصÙهانی ØŒ ج 20ØŒ ص 149) Ùˆ به ÙˆÛŒ جامه ای از خز Ùˆ صله داد (کشّی ØŒ ص 505Ø› ابن بابویه ØŒ ج 2ØŒ ص 264). مبلغ صله را، به اختلا٠، یکصد دینار رضوی ØŒ ششصد دینار یا ده هزار درهم رضوی دانسته اند (ابن بابویه Ø› کشّی ØŒ همانجاها؛ ابوالÙرج اصÙهانی ØŒ ج 20ØŒ ص 120Ù€121Ø› برای جمع بین اقوال رجوع کنید به امین ØŒ ج 6ØŒ ص 417). دعبل سپس با کاروانی عازم عراق شد. در بین راه ØŒ دزدان به کاروان Øمله کردند Ùˆ اموال را به سرقت بردند. سردستة دزدان به هنگام تقسیم اموال ØŒ بیتی از همین قصیدة دعبل را با صدای بلند Ù…ÛŒ خواند: دعبل در بارة سرایندة بیت پرسید، او Ú¯Ùت Ú©Ù‡ دعبل خزاعی ØŒ شاعر اهل بیت ØŒ است . سپس دعبل خود را معرÙÛŒ کرد Ùˆ سردستة دزدان به اØترام ÙˆÛŒ تمام اموال را به صاØبانشان بازگرداند (ابن بابویه ØŒ همانجا). دعبل سپس به قم رÙت Ùˆ اهالی قم ــ Ú©Ù‡ ملاقات ÙˆÛŒ را با امام رضا علیه السلام Ùˆ بخشش جامة Øضرت را به او شنیده بودند ــ درخواست کردند Ú©Ù‡ ÙˆÛŒ در قبال دریاÙت هزار دینار (همانجا؛ به نوشتة ابوالÙرج اصÙهانی ØŒ ص 121: سی هزار درهم ) جامه را به آنان دهد، اما او نپذیرÙت تا اینکه در Øوالی قم چند جوان جامه را بزور از دعبل گرÙتند Ùˆ بالاخره دعبل با وساطت بزرگان قم راضی شد Ú©Ù‡ در قبال دریاÙت پول Ùˆ Ù†Ú¯Ù‡ داشتن تکه ای از جامه ØŒ آن را واگذارد (کشّی Ø› ابن بابویه Ø› ابوالÙرج اصÙهانی ØŒ همانجاها؛ ابن شهرآشوب ØŒ ج 4ØŒ ص 339Ø› شبراوی شاÙعی ØŒ ص 163Ù€164). به روایتی ØŒ دعبل این قصیده را بر پارچه ای نوشت Ùˆ با آن اØرام بست Ùˆ سÙارش کرد Ú©Ù‡ آن پارچه Ùˆ نیز بخشی از جامة Øضرت رضا را، Ú©Ù‡ در اختیار او بود، در Ú©ÙÙ† ÙˆÛŒ قرار دهند (ابوالÙرج اصÙهانی ØŒ همانجا؛ یاقوت Øموی ØŒ 1355Ù€1357ØŒ ج 11ØŒ ص 103). قصیدة تائیه را از بهترین اشعار دعبل (ØÙصری ØŒ ج 1ØŒ ص 93) Ùˆ از زیباترین Ùˆ با شکوهترین اشعار در Ù…Ø¯Ø Ø§Ù‡Ù„ بیت علیهم السلام دانسته اند (ابوالÙرج اصÙهانی ØŒ ج 20ØŒ ص 120Ø› یاقوت Øموی ØŒ همانجا). شهرت قصیده تا بدانجاست Ú©Ù‡ جملة تاریخ نگاران Ùˆ دانشمندان علم رجال از آن یاد کرده اند (امین ØŒ ج 6ØŒ ص 415). این قصیده با تشبیب آغاز Ù…ÛŒ شود، 120 بیت دارد Ùˆ در بØرطویل است ØŒ با این مطلع : «تَجاوَبْنَ بÙالْاÙرنان٠وَالزَّÙَرات٠/ نَوائÙØ٠عÙجْمÙاللَّÙْظ٠وَالنَّطقاتÙ». به Ú¯Ùتة برخی شارØان ØŒ قصیده مطلع دومی دارد با بیت «بَکَیْت٠لرسم الدار من عرÙات٠/ وَاَذْرَیْت٠دَمْعَ الْعَیْن٠بÙالْعَبَراتÙ» (مجلسی ØŒ 1403ØŒ ج 49ØŒ ص 255). برخی نیز همین بیت را آغاز قصیده Ù…ÛŒ پندارند (دعبل خزاعی ØŒ 1989ØŒ ص 131ØŒ پانویس 1). در پاره ای منابع بیت «مدارس٠آیات٠خَلَتْ Ù…Ùنْ تÙلاوَة٠/ Ùˆ مَنْزÙÙ„Ù ÙˆØی٠مÙقْÙÙرÙالعَرَصاتÙ» آغاز قصیده معرÙÛŒ شده Ùˆ قصیده با عنوان «مدارس آیات » شهره گشته است (مسعودی ØŒ ج 3ØŒ ص 308Ø› Øصری Ø› ابوالÙرج اصÙهانی Ø› یاقوت Øموی ØŒ همانجاها؛ ابن عساکر، ج 17ØŒ ص 249). دعبل نیز قصیدة خود را در Ù…Øضر امام رضا علیه السلام با همین بیت آغاز کرد Ùˆ وقتی علت را پرسیدند، Ú¯Ùت Ú©Ù‡ از امام خجالت کشیدم Ùˆ تشبیب را نخواندم (Ùتّال نیشابوری ØŒ ج 1ØŒ ص 227Ø› ابن شهرآشوب ØŒ ج 4ØŒ ص 338). دعبل در این قصیده به معرÙÛŒ اهل بیت علیهم السلام پرداخته Ùˆ به ظلمهایی Ú©Ù‡ برآنان رÙته ØŒ اشاره کرده است . برخی ابیات قصیده چنان Øزن انگیز است Ú©Ù‡ Øتی مأمون عباسی (ØÚ© : 198Ù€ 218) پس از شنیدن آنها سخت گریست (Øصری ØŒ ج 1ØŒ ص 93Ù€94Ø› ابن عساکر، ج 17ØŒ ص 262). قصیدة تائیه در کش٠الغمّة (اربلی ØŒ ج 3ØŒ ص 108Ù€117)ØŒ مجالس المؤمنین (شوشتری ØŒ ج 2ØŒ ص 520 Ù€524) Ùˆ بØارالانوار (مجلسی ØŒ 1403ØŒ ج 49ØŒ ص 245Ù€251) به طور کامل آمده Ùˆ در برخی منابع ØŒ به مناسبت ØŒ بیت یا ابیاتی از آن ذکر شده است Ø› برای مثال ØŒ ثعالبی (متوÙÛŒ 429) ذیل عنوان «ذوالثَّÙَناتÙ» به دو بیت (1326ØŒ ص 233)ØŒ Ùˆ با عنوان «امثال سائره » به سه بیت از قصیده اشاره کرده است (1381ØŒ ص 89 Ù€90) Ùˆ مسعودی (متوÙÛŒ 346) در یادکرد منطقة باخَمری 'ØŒ ابیاتی از قصیده را نقل کرده است (همانجا). برخی Ù†Øویان ØŒ مانند ابن جخجخ Ùˆ ابن Ù„ÙŽÙ†Ú©ÙŽÚ© ØŒ نیز این قصیده را روایت نموده اند (صÙدی ØŒ ج 1ØŒ ص 156Ø› سیوطی ØŒ ج 1ØŒ ص 219). یاقوت Øموی (متوÙÛŒ 626) Ùقط 45 بیت از قصیده را، Ú©Ù‡ صØÛŒØ Ù…ÛŒ دانسته ØŒ آورده (1355Ù€1357ØŒ ج 11ØŒ ص 103Ù€110) Ùˆ Ú¯Ùته است Ú©Ù‡ برخی شیعیان ØŒ ابیاتی به قصیده اÙزوده اند (همان ØŒ ص 103)Ø› این ادعا پذیرÙتنی نیست ØŒ زیرا، خود او در معجم البلدان ــ Ú©Ù‡ پس از معجم الادباء تألی٠شده ــ ابیاتی آورده Ú©Ù‡ در معجم الادباء نیاورده بوده است (امینی ØŒ ج 2ØŒ ص 362Ù€363Ø› برای نمونه رجوع کنید به معجم البلدان ØŒ ج 1ØŒ ص 458Ù€ 459). بعلاوه ØŒ برخی از بزرگان اهل سنّت ابیاتی از قصیده را آورده اند Ú©Ù‡ در معجم الادباء یاÙت نمی شود (رجوع کنید به سبط ابن جوزی ØŒ ص 205Ù€206). نقل متÙاوت قصیده در منابع ØŒ به علت طولانی بودن قصیده است Ú©Ù‡ به آن ØªØµØ±ÛŒØ Ø´Ø¯Ù‡ (رجوع کنید به Øصری ØŒ ج 1ØŒ ص 93Ø› شبراوی شاÙعی ØŒ ص 163Ø› شبلنجی ØŒ ص 311Ø› بروکلمان ØŒ ج 2ØŒ ص 40)ØŒ Ùˆ هر کس بخشی از آن را نقل کرده است (امین ØŒ ج 6ØŒ ص 418). بر قصیدة تائیه چندین Ø´Ø±Ø Ù†ÙˆØ´ØªÙ‡ شده Ú©Ù‡ برخی از آنها به چاپ رسیده است (رجوع کنید به آقابزرگ طهرانی ØŒ ج 3ØŒ ص 204Ù€ 205ØŒ ج 14ØŒ ص 11Ù€12Ø› امینی ØŒ ج 2ØŒ ص 362Ø› بروکلمان ØŒ همانجا؛ Ù…Øدّث ارموی ØŒ ج 2ØŒ ص 904Ù€906). از مشهورترین Ø´Ø±ÙˆØ Ùارسی قصیده ØŒ Ø´Ø±Ø Ù…Øمدباقر مجلسی (متوÙÛŒ 1110 یا 1111) است Ú©Ù‡ پس از بیان نَسب Ùˆ اØوال دعبل Ùˆ اسناد Ùˆ اخبار مربوط به قصیده (1359Ø´ ØŒ ص 13Ù€22)ØŒ به ترجمه Ùˆ Ø´Ø±Ø Ú©Ø§Ù…Ù„ آن پرداخته است (همان ØŒ ص 23Ù€78). ÙˆÛŒ Ù…Ùردات قصیده را نیز به عربی Ø´Ø±Ø Ú©Ø±Ø¯Ù‡ است (رجوع کنید به 1403ØŒ ج 49ØŒ ص 251Ù€259). در دیوان دعبل (1403ØŒ ص 292Ù€314Ø› همو، 1989ØŒ ص 124Ù€145)ØŒ ابیات با Ø´Ø±Ø Ù…Ùردات Ùˆ ذکر اختلا٠نسخه ها آمده است . برخی نیز به معارضه با قصیده برخاسته اند، از جمله عثمان بن سند Ù…Ú©Ù‘ÛŒ در 1217 (بروکلمان ØŒ ج 2ØŒ ص 41). چند تن نیز از قصیدة دعبل استقبال کرده اند، از جمله طلائع بن رÙزّیک * (متوÙÛŒ 556Ø› مدنی ØŒ ص 312Ù€313)ØŒ سید قوام الدین Ù…Øمد Øسینی ØŒ شاعر عهد صÙÙˆÛŒ (Ù…Øدّث ارموی ØŒ ج 2ØŒ ص 921) Ùˆ میرزاابوالÙضل تهرانی * (متوÙÛŒ 1316Ø› ص 33Ù€47). منابع : آقابزرگ طهرانی Ø› ابن بابویه ØŒ عیون اخبارالرضا ØŒ چاپ مهدی Øسینی لاجوردی ØŒ قم 1363Ø´ Ø› ابن شهرآشوب ØŒ مناقب آل ابی طالب ØŒ چاپ هاشم رسولی Ù…Øلاتی ØŒ قم ( بی تا. ) Ø› ابن عساکر، تاریخ مدینة دمشق ØŒ ج 17ØŒ چاپ علی شیری ØŒ بیروت 1415Ù€1421/ 1995Ù€2000Ø› ابوالÙرج اصÙهانی Ø› علی بن عیسی اربلی ØŒ کش٠الغمة ÙÛŒ معرÙØ© الائمة ØŒ چاپ هاشم رسولی Ù…Øلاتی ØŒ بیروت 1401/1981Ø› امین Ø› عبدالØسین امینی ØŒ الغدیر ÙÛŒ الکتاب والسنة والادب ØŒ ج 2ØŒ بیروت 1397/1977Ø› کارل بروکلمان ØŒ تاریخ الادب العربی ØŒ ج 2ØŒ نقله الی العربیة عبدالØلیم نجار، قاهره 1968Ø› تستری Ø› عبدالملک بن Ù…Øمد ثعالبی ØŒ التمثیل والمØاضرة ØŒ چاپ عبدالÙØªØ§Ø Ù…Øمد Øلو، قاهره 1381/ 1961Ø› همو، ثمارالقلوب ÙÛŒ المضا٠و المنسوب ØŒ قاهره 1326/1908Ø› ابراهیم بن علی Øصری ØŒ زهر الا´داب Ùˆ ثمرالالباب ØŒ چاپ علی Ù…Øمد بجاوی ØŒ قاهره 1372/1953Ø› دÙعْبÙÙ„ Ø®Ùزاعی ØŒ دیوان ØŒ چاپ عبدالصاØب عمران دجیلی ØŒ بیروت 1989Ø› همو، شعر دعبل بن علی خزاعی ØŒ چاپ عبدالکریم اشتر، دمشق 1403/ 1983Ø› سبط ابن جوزی ØŒ تذکرة الخواص ØŒ بیروت 1401/1981Ø› عبدالرØمان بن ابی بکر سیوطی ØŒ بÙغیة الوعاة ÙÛŒ طبقات اللغویین Ùˆ النØاة ØŒ چاپ Ù…Øمد ابوالÙضل ابراهیم ØŒ مصر 1384Ø› عبداللّه بن Ù…Øمد شبراوی شاÙعی ØŒ کتاب الاتØا٠بØب الاشرا٠، مصر 1316ØŒ چاپ اÙست قم 1363Ø´ Ø› مؤمن شبلنجی ØŒ نور الابصار ÙÛŒ مناقب آل بیت النبی المختار ØŒ بیروت 1409/1989Ø› نوراللّه بن شری٠الدین شوشتری ØŒ مجالس المؤمنین ØŒ تهران 1354Ø´ Ø› صÙدی Ø› Ùضل بن Øسن طبرسی ØŒ اعلام الوری باعلام الهدی ØŒ چاپ علی اکبر غÙاری ØŒ بیروت 1399/ 1979Ø› ابوالÙضل بن ابوالقاسم طهرانی ØŒ دیوان ØŒ چاپ Ù…Øدّث ارموی ØŒ ( تهران ) 1369Ø› Ù…Øمدبن Øسن Ùتّال نیشابوری ØŒ روضة الواعظین ØŒ نج٠1368/ 1966ØŒ چاپ اÙست قم 1368Ø´ Ø› Ù…Øمدبن عمر کشّی ØŒ اختیار معرÙØ© الرجال ØŒ ( تلخیص ) Ù…Øمدبن Øسن طوسی ØŒ چاپ Øسن مصطÙÙˆÛŒ ØŒ مشهد 1348 Ø´ Ø› Ù…Øمدباقربن Ù…Øمدتقی مجلسی ØŒ بØارالانوار ØŒ بیروت 1403/1983Ø› همو، Ø´Ø±Ø ØªØ§Ø¦ÛŒØ© دعبل خزاعی ØŒ چاپ علی Ù…Øدّث ØŒ تهران 1359Ø´ Ø› جلال الدین Ù…Øدّث ارموی ØŒ تعلیقات نقض ØŒ تهران 1358Ø´ Ø› علی خان بن اØمد مدنی ØŒ کتاب انوار الربیع ÙÛŒ انواع البدیع ØŒ چاپ سنگی ( تهران ) 1304Ø› علی بن Øسین مسعودی ØŒ مروج الذّهب Ùˆ معادن الجوهر ØŒ چاپ Ù…Øمد Ù…ØÛŒ الدین عبدالØمید، مصر 1384Ù€ 1385/ 1964Ù€ 1965Ø› یاقوت Øموی ØŒ معجم الادباء ØŒ مصر 1355Ù€1357/ 1936Ù€ 1938ØŒ چاپ اÙست بیروت ( بی تا. ) Ø› همو، معجم البلدان ØŒ چاپ Ùردیناند ووستنÙلد، لایپزیگ 1866Ù€ 1873ØŒ چاپ اÙست تهران 1965. / باقر قربانی زرّین /