بÙغا ، کلمه ای در قرآن Ùˆ لغت عرب ØŒ Ùˆ مراد٠زنا. راغب اصÙهانی (ص 56) ریشة آن را «بَغی » به معنای از Øدّ تجاوز کردن ØŒ Ùˆ ابن Øجر عسقلانی (ج 4ØŒ ص 498) به معنای طلب دانسته است . به کسی Ú©Ù‡ مرتکب این عمل شود «بَغیّ» Ú¯Ùته Ù…ÛŒ شود Ùˆ جمع آن «بغایا» Ùˆ «بÙغاة » است (ابن منظور، ج 1ØŒ ص 457). در قرآن ØŒ علاوه بر واژة بغا Ùˆ بغی (نور: 33Ø› مریم : 20ØŒ 28)ØŒ واژه های زنا (اسرا : 32Ø› نور: 2Ù€3Ø› ممتØنه : 12)ØŒ ÙاØشة٠مبیّنة٠(نساء: 19Ø› طلاق : 1)ØŒ ÙاØشه (نساء: 15)ØŒ مساÙØØ© (نساء: 24 Ù€ 25Ø› مائده : 5) نیز متراد٠آن به کار رÙته است . در لغت عرب ØŒ ÙÙجور، اَسواء، عÙهر، عÙهار، سÙÙØ§Ø ØŒ Ùˆ تَساÙÙØ Ù†ÛŒØ² به همین معناست . به زن مرتکب٠این عمل ØŒ زانیه ØŒ ÙاØشه ØŒ Ù…ÙساÙÙØÙ‡ ØŒ عاهÙره ØŒ Ùاجره ØŒ Ù…ÙعاهÙره ØŒ Ù…ÙومÙسَه Ùˆ غیر آن ØŒ Ùˆ به مرد، زانی ØŒ Ù…ÙساÙØ ØŒ عاهÙر Ùˆ Ùاجر Ú¯Ùته Ù…ÛŒ شود (ابن منظور، ج 2ØŒ ص 257ØŒ ج 6ØŒ ص 275ØŒ ج 9ØŒ ص 451ØŒ ج 15ØŒ ص 48). پیش از اسلام ØŒ جزیرة العرب به ÙØشا Ùˆ Ùساد آلوده بود. روسپیان آن زمان سه دسته بودند: 1) زنانی Ú©Ù‡ آشکارا مرتکب زنا Ù…ÛŒ شدند Ùˆ بر سر در یا پشت بام خانه پرچمی Ù…ÛŒ اÙراشتند Ú©Ù‡ نشانة اجازة ورود مردان بود، Ùˆ به آنان ذَوات الرّایات Ùˆ قَیْنات Ù…ÛŒ Ú¯Ùتند (بخاری جعÙÛŒ ØŒ ج 6ØŒ ص 132Ø› طبری ØŒ ج 9ØŒ جزء 18ØŒ ص 57Ø› بغوی ØŒ ج 3ØŒ ص 322Ø› قرطبی ØŒ ج 5ØŒ ص 142Ø› جوادعلی ØŒ ج 5ØŒ ص 540). مقارن ظهور اسلام ØŒ از زنانی به نامهای ساره Ùˆ رباب Ùˆ Øنتمه در Ù…Ú©Ù‡ نام برده شده است Ú©Ù‡ به این عمل مشهور بودند (قمی ØŒ ج 2ØŒ ص 71Ù€72). ساره ØŒ در جنگ بدر، مشرکان قریش را بر ضد مسلمانان تØریک Ù…ÛŒ کرد (واقدی ØŒ ج 1ØŒ ص 39ØŒ 43)Ø› در ÙØªØ Ù…Ú©Ù‡ (سال هشتم ) پیامبر اکرم صلی اللّه علیه وآله وسلّم ØŒ با اینکه قتال Ùˆ خونریزی را ممنوع کرده بود، به قتل شش مرد Ùˆ چهار زن Ùرمان داد Ú©Ù‡ ساره یکی از آنان بود (واقدی ØŒ ج 2ØŒ ص 860Ø› مجلسی ØŒ ج 101ØŒ ص 12Ù€13). معمولاً این زنان در مراکزی کنار یکدیگر زندگی Ù…ÛŒ کردند. طبری نام این مراکز را مواخیر نوشته است (همانجا). مسعودی به وجود چنین Ù…Øله هایی در کنار برخی شهرها از جمله طائ٠به نام Øارة البغایا اشاره کرده Ú©Ù‡ سÙمیّه ØŒ کنیز Øارث بن کلده Ùˆ مادر زیاد * بن ابیه (متوÙÛŒ 53)ØŒ در آنجا سکونت داشت (ج 3ØŒ ص 192). این زنان گاه به قصد ارتزاق ØŒ Ùˆ گاه به اجبار دیگران Ú©Ù‡ از اجرت کار آنان بهره Ù…ÛŒ بردند، مرتکب این عمل Ù…ÛŒ شدند؛ Øارث بن کلده ØŒ طبیب معرو٠طائ٠(مسعودی ØŒ همانجا)ØŒ Ùˆ عبدالله بن اÙبَیّبن سَلّÙول ØŒ رئیس مناÙقان مدینه ØŒ از جمله مردانی بودند Ú©Ù‡ کنیزان خود را به این کار وامی داشتند (قمی ØŒ ج 2ØŒ ص 78Ø› طبری ØŒ ج 9ØŒ جزء18ØŒ ص 103Ø› طوسی ØŒ ج 7ØŒ ص 434Ø› بغوی ØŒ ج 3ØŒ ص 344Ø› زمخشری ØŒ ج 3ØŒ ص 239Ø› طبرسی ØŒ ج 5ØŒ ص 42Ù€43Ø› ابوالÙØªÙˆØ Ø±Ø§Ø²ÛŒ ØŒ ج 8ØŒ ص 216Ø› ابن کثیر، ج 3ØŒ ص 476Ø› Øویزی ØŒ ج 3ØŒ ص 602Ø› بØرانی ØŒ ج 3ØŒ ص 133). از این زنان ØŒ اگر Ùرزندی به دنیا Ù…ÛŒ آمد به Øضانت رسمی مردی سپرده Ù…ÛŒ شد Ú©Ù‡ قیاÙÙ‡ شناسان او را پدر بچه معرÙÛŒ Ù…ÛŒ کردند (بخاری جعÙÛŒ ØŒ ج 6ØŒ ص 133). به Ú¯Ùتة Ù…Ùسران ØŒ آیاتی Ú©Ù‡ در آن واژة مساÙØÙ‡ به کار رÙته به این گونه زنان اشاره دارد (طبری ØŒ ج 9ØŒ جزء18ØŒ ص 55Ù€56ØŒ ج 9ØŒ جزء5ØŒ ص 13Ù€14Ø› قرطبی ØŒ ج 5ØŒ ص 142Ø› ابوØیان ØŒ ج 3ØŒ ص 222). 2) زنانی Ú©Ù‡ رÙاقتشان با مردان به ÙØشای پنهانی Ù…ÛŒ انجامید Ùˆ از نظر عرب ØŒ نکوهیده نبودند؛ Ù…Ùسران عبارت «مÙتّخÙذات٠اَخدانÙ» (یا متَّخذی اخدان٠= زنانی Ú©Ù‡ مردانی را به دوستی پنهانی گرÙته اند؛ نساء: 25Ø› مائده : 5) را به آنان تÙسیر کرده اند (طبری ØŒ ج 9ØŒ جزء5ØŒ ص 13Ø› قرطبی ØŒ ج 7ØŒ ص 133ØŒ 200Ø› ابوØیان ØŒ همانجا؛ آلوسی ØŒ ج 6ØŒ ص 68Ø› جوادعلی ØŒ ج 5ØŒ ص 546). 3) زنانی Ú©Ù‡ به شوهر خود خیانت Ù…ÛŒ کردند و، از نظر عرب ØŒ مجازات آنان مرگ بود (جوادعلی ØŒ ج 5ØŒ ص 560). ÙØشا برای مردان عرب ØŒ در هیچ زمانی عیب شمرده نمی شد؛ Ùقط در صورتی Ú©Ù‡ مردی با زن شوهردار زنا Ù…ÛŒ کرد، ممکن بود گرÙتار ایذا Ùˆ انتقام بستگان او شود؛ زیرا Ú©Ù‡ شر٠خانوادگی آنان را از میان برده بود (همان ØŒ ج 5ØŒ ص 561). در میان عرب جاهلی ØŒ غیر از این سه طریق ØŒ راههای دیگری نیز بود، اما آنها را گونه ای Ù†Ú©Ø§Ø Ù…ÛŒ شمردند؛ مانند Ù†Ú©Ø§Ø Ø±ÙŽÙ‡Ø· ØŒ استبضاع Ùˆ بدل . در Ù†Ú©Ø§Ø Ø±Ù‡Ø· ØŒ کمتراز ده مرد بر زنی وارد Ù…ÛŒ شدند Ùˆ Ùرزند به هر Ú©Ù‡ او معین Ù…ÛŒ کرد تعلق Ù…ÛŒ گرÙت (بخاری جعÙÛŒ ØŒ ج 6ØŒ ص 132Ù€133)Ø› گاهی نیز در تصاØب Ùرزند، خصوصاً اگر پسر بود، بین آنان نزاع Ù…ÛŒ شد (ثقÙÛŒ ØŒ ص 42). در Ù†Ú©Ø§Ø Ø§Ø³ØªØ¨Ø¶Ø§Ø¹ ØŒ مرد همسر خود را در اختیار مردی شجاع یا سخنور یا زیبا قرار Ù…ÛŒ داد تا از او پسری با آن صÙات بیاورد (بخاری جعÙÛŒ ØŒ ج 6ØŒ ص 132). در Ù†Ú©Ø§Ø Ø¨Ø¯Ù„ ØŒ مرد همسر خود را به دیگری Ù…ÛŒ سپرد Ùˆ در مقابل همسر او را در اختیار Ù…ÛŒ گرÙت (برای تÙصیل بیشتر رجوع کنید به ابن عبدالبرّ، ج 3ØŒ ص 1249Ø› ابوالÙØªÙˆØ Ø±Ø§Ø²ÛŒ ØŒ ج 9ØŒ ص 172Ø› اØزاب :52). در اسلام همة این روشها ممنوع اعلام شده Ùˆ در ØÚ©Ù… ÙØشا قرار گرÙته است ( رجوع کنید به Ù†Ú©Ø§Ø * ). از وجود ÙØشای مقدس در میان عرب جاهلی هیچگونه اطلاع مستندی در دست نیست . برخی از نویسندگان ØŒ دو بت «اسا٠* » Ùˆ «نائله * » را نشانة این سنت دانسته اند ( د. اسلام ØŒ چاپ دوم ØŒ ضمیمه ØŒ ذیل واژه Ø› دربارة ÙØشای مقدس رجوع کنید به دورانت ØŒ ج 1ØŒ ص 289ØŒ 561Ø› > دایرة المعار٠دین < ØŒ ذیل "Hierodouleia" )ØŒ اما بررسی تاریخ Ùˆ عقاید آنان ØŒ خلا٠این نظر را اثبات Ù…ÛŒ کند؛ زیرا روایت ابن کلبی (ص 9ØŒ 29) Øاکی از مسخ شدن زن Ùˆ مردی است Ú©Ù‡ هنگام خلوت در درون کعبه به ÙØشا پرداختند Ùˆ پیکر سنگ شدة آنان را برای عبرت مردم در صÙا Ùˆ مروه گذاشتند؛ اگرچه گذشت زمان موجب Ùراموش شدن انگیزة نصب این دو بت شد، Ùˆ آنها نیز مانند دیگر بتان پرستش شدند. اسلام همانند تمام ادیان آسمانی بشدت ÙØشا را ناروا شمرده (طباطبائی ØŒ ج 13ØŒ ص 88) Ùˆ برای پیشگیری ØŒ از سویی اثرات Ùˆ عواقب سوء آن را گوشزد Ùˆ این عمل را نهی کرده ( رجوع کنید به اعرا٠: 33Ø› Ù†ØÙ„ : 90Ø› اسراء: 32Ø› نور: 33Ø› Ùرقان : 68Ø› ممتØنه : 12)ØŒ Ùˆ از سوی دیگر به ازدواج ترغیب کرده است . در بسیاری از دوره های تاریخ در سرزمینهای اسلامی ØŒ به دلیل اجرا نشدن اØکام دین Ùˆ Ú†Ù‡ بسا روی آوردن خود Øکومتگران به شهوترانی ØŒ ÙØشا در جامعه رواج داشته Ùˆ Øتی خانه ها یا Ù…Øله هایی به این کار اختصاص Ù…ÛŒ یاÙته است ( رجوع کنید به مقدسی ØŒ ص 312ØŒ 324ØŒ 326ØŒ 328)Ø› با اینهمه نهی ØµØ±ÛŒØ Ù‚Ø±Ø¢Ù† از ÙØشا قابل تردید نیست ( رجوع کنید به د. اسلام ØŒ چاپ دوم ØŒ همانجا). نکتة Øایز اهمیت این Ú©Ù‡ در قرآن (نور:33) از مسلمانان خواسته شده است Ú©Ù‡ برای مال دنیا کنیزان خود را Ú©Ù‡ به عÙا٠و پاکدامنی مایل اند، به بغا واندارند (لا تÙکرÙهوا ÙَتَیاتÙÚ©ÙÙ… عَلَی البÙغاء٠اÙÙ† اَرَدنَ تَØَصّÙناً). شاید از Ù…Ùهوم آیه (نه منطوق آن ) چنین استنباط شود Ú©Ù‡ اگر به ÙØشا مایل باشند، اجبار آنان اشکالی ندارد، در Øالی Ú©Ù‡ به Ú¯Ùتة ابن شهید ثانی در معالم (ص 90)ØŒ اجماع Ù…Ùسران Ùˆ Ùقهای اسلام بر این است Ú©Ù‡ این آیه به هیچوجه ØŒ بر Øلّیت زنا دلالت ندارد. در تÙسیر این آیه سه وجه بیان کرده اند: ال٠) عبارت «اÙÙ† اَرَدنَ تَØصّÙناً» از قیود غالبی است Ùˆ از آن نمی توان انتزاع «مÙهوم » کرد؛ یعنی کنیزان غالباً به ÙØشا مایل نبودند، صاØبانشان آنان را به ÙØشا وا Ù…ÛŒ داشتند (قمی ØŒ همانجا؛ طبری ØŒ ج 9ØŒ جزء18ØŒ ص 103Ø› طوسی ØŒ ج 7ØŒ ص 434Ø› بغوی ØŒ ج 3ØŒ ص 344Ø› طبرسی ØŒ همانجا؛ ابوالÙØªÙˆØ Ø±Ø§Ø²ÛŒ ØŒ ج 8ØŒ ص 216Ø› ابن کثیر، ج 3ØŒ ص 476Ø› کرمانی ØŒ ج 10ØŒ ص 113)Ø› ب ) اجبار زنان به ÙØشا وقتی صادق است Ú©Ù‡ خود خواستار پاکدامنی Ùˆ عÙت باشند؛ بنابراین زنی Ú©Ù‡ مایل به بغاست به اجبار نیاز ندارد تا آیه بر جواز اجبار او دلالت کند (طوسی ØŒ ج 7ØŒ ص 434Ø› طبرسی ØŒ همانجا؛ زمخشری ØŒ ج 3ØŒ ص 239Ø› ابوالÙØªÙˆØ Ø±Ø§Ø²ÛŒ ØŒ ج 8ØŒ ص 216Ø› Ùخر رازی ØŒ ج 23ØŒ ص 221Ø› قرطبی ØŒ ج 12ØŒ ص 254Ø› ابن شهید ثانی ØŒ ص 89Ø› بیضاوی ØŒ ج 4،ص 79Ø› قسطلانی ØŒ ج 4ØŒ ص 140Ø› ابن Øجر عسقلانی ØŒ ج 4ØŒ ص 539Ø› کرمانی ØŒ ج 10ØŒ ص 113)Ø› ج ) قولی به زجّاج منسوب است Ú©Ù‡ با سیاق آیه مناÙات دارد (قرطبی ØŒ ج 12ØŒ ص 255). Ù…Ùسران نیز شأن نزول آیه را در ØÙ‚ عبدالله بن اÙبیّبن سلول دانسته اند Ú©Ù‡ کنیزان خود را به بغا وا Ù…ÛŒ داشت . آنان نزد پیامبر از او شکایت کردند Ùˆ آیة مذکور نازل شد (نیز رجوع کنید به زنا * ). منابع : علاوه بر قرآن Ø› Ù…Øمودبن عبدالله آلوسی ØŒ Ø±ÙˆØ Ø§Ù„Ù…Ø¹Ø§Ù†ÛŒ ØŒ چاپ Ù…Øمود شکری آلوسی ØŒ بیروت ( بی تا. ) Ø› ابن ابی الØدید، Ø´Ø±Ø Ù†Ù‡Ø¬ البلاغه ØŒ چاپ Ù…Øمد ابوالÙضل ابراهیم ØŒ قاهره 1385Ù€1387/ 1965Ù€ 1967ØŒ بیروت ( بی تا. ) Ø› ابن Øجر عسقلانی ØŒ ÙØªØ Ø§Ù„Ø¨Ø§Ø±ÛŒ ØŒ چاپ Ù…Øب الدین خطیب ØŒ قاهره 1407/1986Ø› ابن شهید ثانی ØŒ معالم الدین Ùˆ ملاذالمجتهدین ØŒ قسمت اصول Ùقه معرو٠به معالم الاصول ØŒ چاپ مهدی Ù…Øقق ØŒ تهران 1362 Ø´ Ø› ابن عبدالبرّ، الاستیعاب ÙÛŒ معرÙØ© الاصØاب ØŒ چاپ علی Ù…Øمد بجاوی ØŒ قاهره ( 1380/1960 ) Ø› ابن کثیر، تÙسیر القرآن العظیم ØŒ بیروت ( بی تا. ) Ø› ابن کلبی ØŒ کتاب الاصنام ØŒ چاپ اØمد زکی پاشا، قاهره 1332/1914؛ابن منظور، لسان العرب ØŒ بیروت 1412/1992Ø› Øسین بن علی ابوالÙØªÙˆØ Ø±Ø§Ø²ÛŒ ØŒ تÙسیر Ø±ÙˆØ Ø§Ù„Ø¬Ùنان Ùˆ Ø±ÙˆØ Ø§Ù„Ø¬ÙŽÙ†Ø§Ù† ØŒ چاپ ابوالØسن شعرانی Ùˆ علی اکبر غÙاری ØŒ تهران 1382Ù€1387Ø› Ù…Øمدبن یوس٠ابوØیان ØŒ تÙسیر البØرالمØیط ØŒ بیروت 1403/1983Ø› هاشم بن سلیمان بØرانی ØŒ البرهان ÙÛŒ تÙسیر القرآن ØŒ چاپ Ù…Øمودبن جعÙر موسوی زرندی ØŒ تهران 1334 Ø´ Ø› Ù…Øمدبن اسماعیل بخاری جعÙÛŒ ØŒ صØÛŒØ Ø§Ù„Ø¨Ø®Ø§Ø±ÛŒ ØŒ بیروت ( بی تا. ) Ø› Øسین بن مسعود بغوی ØŒ تÙسیرالبغوی : المسمی معالم التنزیل ØŒ چاپ عبدالرØمان العک Ùˆ مروان سوار، بیروت 1415/ 1995Ø› عبدالله بن عمر بیضاوی ØŒ وارالتنزیل واسرارالتأویل ØŒ مصر 1330ØŒ چاپ اÙست بیروت ( بی تا. ) Ø› ابراهیم بن Ù…Øمد ثقÙÛŒ ØŒ الغارات ØŒ بیروت 1407Ø› عبد علی بن جمعه Øویزی ØŒ کتاب تÙسیر نورالثقلین ØŒ چاپ هاشم رسولی Ù…Øلاتی ØŒ چاپ اÙست قم 1383Ù€ 1385Ø› ویلیام جیمز دورانت ØŒ تاریخ تمدن ØŒ ج 1: مشرق زمین گاهوارة تمدن ØŒ ترجمة اØمد آرام ØŒ تهران 1367 Ø´ Ø› Øسین بن Ù…Øمد راغب اصÙهانی ØŒ المÙردات ÙÛŒ غریب القرآن ØŒ چاپ Ù…Øمد سید کیلانی ØŒ بیروت ( بی تا. ) Ø› Ù…Øمودبن عمر زمخشری ØŒ الکشا٠عن Øقائق غوامض التنزیل ØŒ بیروت ( بی تا. ) ؛مØمدØسین طباطبائی ØŒ المیزان ÙÛŒ تÙسیرالقرآن ØŒ بیروت 1390Ù€1394/ 1971Ù€1974Ø› Ùضل بن Øسن طبرسی ØŒ مجمع البیان ÙÛŒ تÙسیر القرآن ØŒ بیروت ( بی تا. ) Ø› Ù…Øمدبن جریر طبری ØŒ جامع البیان ÙÛŒ تÙسیر القرآن ØŒ بیروت ( بی تا. ) Ø› Ù…Øمدبن Øسن طوسی ØŒ التبیان ÙÛŒ تÙسیر القرآن ØŒ چاپ اØمد Øبیب قصیر عاملی ØŒ بیروت ( بی تا. ) Ø› جوادعلی ØŒ المÙصل ÙÛŒ تاریخ العرب قبل الاسلام ØŒ بیروت 1976Ù€ 1978Ø› Ù…Øمدبن عمر Ùخر رازی ØŒ التÙسیر الکبیر ØŒ قاهره ( بی تا. ) Ø› چاپ اÙست تهران ( بی تا. ) ØŒ Ù…Øمدبن اØمد قرطبی ØŒ الجامع لاØکام القرآن ØŒ بیروت 1407/1987Ø› اØمدبن Ù…Øمد قسطلانی ØŒ ارشاد الساری Ù„Ø´Ø±Ø ØµØÛŒØ Ø§Ù„Ø¨Ø®Ø§Ø±ÛŒ ØŒ بیروت ( بی تا. ) Ø› علی بن ابراهیم قمی ØŒ تÙسیرالقمی ØŒ بیروت 1412Ø› Ù…Øمدبن یوس٠کرمانی ØŒ صØÛŒØ Ø§Ø¨ÛŒ عبدالله البخاری Ø¨Ø´Ø±Ø Ø§Ù„Ú©Ø±Ù…Ø§Ù†ÛŒ ØŒ بیروت 1401/ 1981Ø› Ù…Øمدباقر بن Ù…Øمدتقی مجلسی ØŒ بØارالانوار ØŒ بیروت 1403/1983Ø› علی بن Øسین مسعودی ØŒ مروج الذهب Ùˆ معادن الجوهر ØŒ چاپ شارل پلا، بیروت 1965Ù€ 1979Ø› Ù…Øمدبن اØمد مقدسی ØŒ اØسن التقاسیم ÙÛŒ معرÙØ© الاقالیم ØŒ بیروت 1408/1987Ø› Ù…Øمدبن عمر واقدی ØŒ کتاب المغازی للواقدی ØŒ چاپ مارسدن جونس ØŒ لندن 1966Ø› EI 2 , suppl., s.v. "Bigha  '"; The Encyclopedia of religion , ed. M. Eliade, NewYork 1987, s.v. "Hierodouleia" (by FrØ¥dØ¥rique Apffel Marglin). / اکبر ترابی /