خداوندِ آگاه به استعداد و ظرفيت
و حالات افراد، مراتب هدايت و ارشاد را در آيه فوق بيان فرموده، بعضى انسانها از
خواص به حساب مىآيند و قدرت فراگيرى حكمت (برهان و استدلال و فلسفه) را دارا مىباشند
و معقول و منطقى هستند، به پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله و سلم مىفرمايد به
وسيله حكمت (برهان) آنان را دعوت به راه حق بنما و عدهاى از عامه مردم هستند و
توان درك مطالب و مفاهيم برهانى و عميق را ندارند و روحيه پاك و زلال دارند كه
فرموده با پند و اندرز و موعظه و خطابه كه هدف آن اقناع مردم مىباشد، دعوت به راه
پروردگار بنما و كسانى را كه اهل استدلال و جدل هستند و چه بسا از روحيه عناد و
لجاجت برخوردارند با آنان به طريق جدل احسن به بحث و دعوت بپردازد. البته اين
ترتيب در دعوت كلّيت ندارد و چه بسا بشود با موعظه و جدال احسن افراد اهل استدلال
را نيز دعوت به حق و حقيقت نمود.