responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 34

مساله 102- اگر بداند يكي از دو ظرف يا دو لباسي كه هر دوي آنها در اختيار اوست نجس شده و نداند كدام است، بايد از هر دو پرهيز نمايد.

مساله 103- كسي كه در طهارت و نجاست دچار وسواس است، بايد بدون توجه به وسوسه هاي نفساني به متعارف مردم نگاه كرده و ببيند آنها در چه مواردي يقين به طهارت و نجاست پيدا مي‌كنند و همانند آنان عمل نمايد، همچنين است اگر در مسائل وضو، غسل و ساير عبادات وسواس داشته باشد. اگر چنين شخصي به وسوسه هاي نفساني خوداعتنا نمايد، شيطان در او طمع كرده و بتدريج در اعتقادات و امور روزمره او نيز شك و ترديد ايجاد مي‌نمايد.

راه نجس شدن چيزهاي پاك :

مساله 104- اگر چيز نجسي به چيز ديگري كه پاك است برسد، درصورتي كه هر دو يا يكي از آنها چنان تر باشد كه تري يكي به ديگري سرايت كند، آن چيز پاك هم نجس مي‌شود، ولي اگر رطوبت چندان نباشد كه به ديگري سرايت كند، چيزي كه پاك بوده نجس نمي شود.

مساله 105- اگر چيزي با چند واسطه به نجس اصلي مرتبط شود و زيادي واسطه به سه تا يا بيش از آن برسد، به گونه اي كه عرفا حكم به سرايت نجاست نشود، اجتناب از آن لازم نيست، هر چند احوط است .

مساله 106- زمين و پارچه و مانند آن اگر رطوبت داشته باشد، هر قسمتي كه نجاست به آن برسد نجس مي‌شود وجاهاي ديگر آن پاك است، مگر اينكه رطوبت آن حركت كند و جابجا شود و يا آب آن زياد و متصل باشد، هر چندجريان نداشته باشد.

مساله 107- هرگاه يك نقطه از مايعات روان - همچون شير، دوغ و شربت - نجس شود همه آن نجس مي‌شود، ولي اگر يك نقطه از مايعات غير روان - مانند عسل و روغني كه روان نيست - نجس شود همان نقطه نجس است، و مي‌توان از باقيمانده آن استفاده نمود. و نشانه روان بودن اين است كه اگر مقداري از آن را برداريم فورا جاي آن پر شود.

مساله 108- اگر مگس يا حشره اي ديگر از روي چيز نجسي كه تر است برخاسته و روي چيز ديگري كه پاك است بنشيند، چنانچه انسان يقين كند كه نجاست به چيز پاك رسيده، چيز پاك نيز نجس مي‌شود.

مساله 109- اگر جايي از بدن نجس شود و عرق آن به جاي ديگر برود، يا چند قطره آب روي آن بريزد و به جاي ديگربرود، آنجا هم نجس مي‌شود. و اگر عرق به جاي ديگر
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 34
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست