responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله استفتاآت نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 110
مزوجه است و مدتي اين زن از شوهرش قهر كرده آمده به خانه برادرش، اين برادر مي‌آيد به نزد آن شخص مورد سؤال مي‌گويد زمين خود را به من بفروش و من طلاق خواهرم را مي‌گيرم و به ازدواج تو در مي‌آورم او قبول مي‌كند و زمينش را مي‌فروشد در حالي كه فكر نمي كند كه امر طلاق به دست زوج است و او حاضر به طلاق نيست . آيا اين شخص سفيه است يا خير؟ و آيا اين معامله اش صحيح است يا خير؟

جواب : اگر به واسطه اعمال ديگر، سفاهت او ثابت نشود عمل مزبور دليل بر سفاهت او نمي باشد. و اگر طلاق خواهر، مجرد حرف بوده و معامله مشروط بر آن نبوده معامله صحيح است و اگر مشروط بر آن بوده بر فرض اينكه معامله صحيح باشد در صورت تخلف شرط، فروشنده اختيار فسخ دارد.

سؤال 364 مسلماني از يك بهايي خانه مي‌خرد، جائز است يا نه ؟

جواب : اگر سابقه اسلام داشته و خانه و يا پول آن را در زمان اسلام به دست آورده باشد يا اينكه خريدن از او مستلزم ترويج باطل باشد جائز نيست .

سؤال 365 در زمان طاغوت باغ نخلي را براي تأسيس شركتي نفتي در محل آن، جبرا از صاحب آن خريداري نموده اند و مقداري پول كه قيمت كرده اند را نيز تحويل گرفته ولي گفته مي‌شود راضي نبوده، حال، تكليف نماز خواندن كارمندان و كارگران در آن تأسيسات چه صورتي دارد؟

جواب : اگر محرز شود كه به زور از مالك گرفته اند و بعدا هم راضي نشده است رضايت او تحصيل شود و اگر شك داريد كه از اول رضايتش احراز[1] شده يا نه براي شما نماز خواندن مانعي ندارد.

شرائط جنس و عوض آن

سؤال 366 اينجانب مقدار دو هزار متر مربع از قطعه زميني كه در زمان معامله مساحت قطعي كل آن معلوم نبوده فروخته ام و در قولنامه خارج از سند رسمي قيد شده چنان كه مساحت زمين كمتر يا زيادتر از مقدار معين باشد در صورت كسر، به نسبت بهاء

[1] احراز: اطمينان پيدا كردن .
نام کتاب : رساله استفتاآت نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 110
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست