responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : درسهايي از نهج البلاغه نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 221
خدا عين علم اوست، نه اين كه علم يك نقشه اي وابسته به ذات حق تعالي باشد. امام صادق (ع) در آن زمان بر حسب روايتي كه ذكر شد مي‌فرمايد: "لم يزل الله عزوجل ربنا و العلم ذاته و لا معلوم" يعني خداوند عزوجل از ازل به عالم علم داشته است، آن وقتي كه هيچ معلومي هنوز به وجود نيامده بود; و اين نشان مي‌دهد كه ائمه ما(ع) مسائل عميق فلسفي را كه فلاسفه سالها بعد از ائمه (ع) زحمت كشيدند و كشف كردند در عبارات خود فرموده اند; در دنبال جمله سابق مي‌فرمايد: "و السمع ذاته و لا مسموع و البصر ذاته و لا مبصر" شنيدن عين ذات حق تعالي است، چون شنيدن خداوند مثل شنيدن ما نيست كه به وسيله گوش باشد; در آن وقتي كه هنوز اين مسموعات و صداها وجود پيدا نكرده بودند خداوند از ازل مي‌دانسته كه اين حرفي كه من مي‌زنم چيست، چون شنيدن خداوند از علم اوست و علم او هم عين ذاتش مي‌باشد; و ديدن ذات او بود در وقتي كه هنوز مبصرات موجود نبودند; نه اين كه علم او به وسيله نقشه اي باشد كه در ذات او بوده آن گونه كه امثال ارسطو و بوعلي سينا مي‌گفتند: "و القدرة ذاته و لا مقدور" و قدرت عين ذات خداوند بوده در حالي كه هنوز اين مقدورات (چيزهايي كه به قدرت خدا موجود شده) وجود پيدا نكرده بودند. "فلما احدث الاشياء و كان المعلوم" وقتي كه خداوند اشياء را موجود كرد و معلوم حق تعالي موجود شد "وقع العلم منه علي المعلوم" آن وقت آن علم خدا منطبق بر معلوم مي‌شود. علم از ازل هست و عين ذاتش است، اما وقتي اشياء موجود شدند علم خدا بر آنها منطبق مي‌شود. "و السمع علي المسموع و البصر علي المبصر و القدرة علي المقدور" و سمع خدا بر مسموع و بصر خدا بر مبصر و قدرت خدا بر مقدور منطبق مي‌شوند.

صفات كمالي خداوند همچون ذات حق تعالي غيرمتناهي است

چرا صفات كماليه غيرمتناهي است ؟ گفتيم كه در مقام تصور ما سه چيز داريم :
نام کتاب : درسهايي از نهج البلاغه نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 221
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست