آنرا مانند كفّارات و مظالم و تجهيزات لازمه
را از اصل مال و بقيه را مثل نماز و روزه و مخارج هفته و چهلم و ساختن مسجد از محل
ثلث تأمين نمايند. و اللّه العالم.
س- شخصى در وصيتنامه مىنويسد كه هركدام از ورثه بىنماز باشد ارث به
او ندهيد و بر سر جنازهام گريه و زارى نكنيد آيا اين وصيت شرعا صحيح است؟
ج- وصيت مزبور صحيح نيست و او را بنماز تشويق نمائيد و سهم الارث را
باو بدهيد و نيز در قسم دوّم هم صحيح نيست و عمل بآن واجب نمىباشد.
س- كسى بوصى خود وصيت مىكند كه ثلث مالم را براى من خرج كنيد ولى معين
نكرده است كه بچه راهى صرف كند آيا در اين صورت وصى ميتواند آنرا در راه خيرات از
قبيل تكيهسازى مسجدسازى و يا تعميرات آنها، كمك بجبهه، فقرا، پلسازى، و يا
عزادارى مجلس ابا عبد اللّه الحسين (ع) و ديگر خيرات صرف كند يا نه بايد فقط براى
و بابت نماز و روزه خرج شود؟
ج- در صورتيكه معلوم باشد كه دين و بدهى نداشته باشد و نماز و روزه هم
بگردنش نباشد صرف آن در مطلق خيرات مانعى ندارد ولى اگر بدهى خمس و زكات يا نماز و
روزه يا حج داشته باشد بايد صرف آنها شود. و اللّه العالم.
س- اگر بيشتر اموال ميت املاك باشد و وصيت كند كه ثلث اموالش را براى
خود او خرج كنند و ورثه او اظهار مىدارند قطعهاى از ملك را براى هميشه كنار بگذاريم
و از عوائدش سالبسال خرج كنيم آيا ميشود كه يك قطعه از آن ملك را كنار بگذارند يا
لازم است بفروش برساند و خرج كنند؟