ج- مقدار استيجار حج
ميقاتى از اصل مال و زائد بر آن از ثلث خارج مىشود.
س- پدر اينجانب وصيت نموده و در وصيتنامه خود وصيت به نيابت حج نموده
و نوشته است: (حجّى برايم خريدارى شود) آيا وجه اين حج بايد از اصل مال داده شود
يا از ثلث مال؟
ج- در فرض سئوال اگر متوفى حج بر ذمه داشته بمقدار ميقاتى از اصل مال و
ما به التفاوت حج بلدى و ميقاتى از محل ثلث برداشته مىشود و اگر حج واجب بر ذمه
نداشته عمل بوصيت واجب است ولى تمام مخارج حج از ثلث پرداخت مىشود. و اللّه
العالم.
س- پدرى وصيتنامهاى نوشته و در حاشيه آن ملكى را بعنوان ثلث خود معين
كرده و به تنها فرزند ذكور خود بخشيده و نوشته كه اين ملك ثلث من است و از آن
فرزندم ميباشد و كسى حق اعتراض ندارد.
ولى پس از وصيت ملك مزبور را كه مزرعهاى مىباشد فروخته، قدرى از
وجه آنرا گرفته و بقيه باقى مانده پيش خريدار ملك مزبور است. حال اين وجه باقى
مانده متعلق به همه ورثه است يا متعلق به موصى له؟
ج- با فرض اينكه بعد از وصيت، خود موصى ملك را فروخته وصيت را باطل
كرده و باقيمانده پول آن بايد بين تمام ورثه كما فرض اللّه تقسيم شود و اللّه
العالم.
س- شخصى در وصيتنامه نسبت به ثلث ذكرى بميان نياورده، فقط كفارات،
مظالم نماز و روزه را بيان كرده، و نيز نوشته است در مراسم هفتم، چهلم، سال و
ساختن مسجد اختيار با وصى است. آيا در فرض مذكور وصى مجاز است از ثلث معين نشده
خرج سوم، هفتم، چهلم و سال را بدهد با توجّه به اينكه ميّت ورثه صغير هم دارد؟
ج- در فرض سئوال چنانچه ثلث مال در هنگام مرگ متوفى كافى بتمام موارد
وصيت باشد از محل ثلث بدهند و اگر كافى نباشد، واجبات