نام کتاب : لهوف ت میر ابو طالبی نویسنده : سید بن طاووس جلد : 1 صفحه : 109
[حركت امام به سوى عراق]
امام حسين 7
در سال 60 هجرى روز سه شنبه سوم يا هشتم ذيحجه، روز شهادت مسلم از مكّه بيرون شد.
ابو جعفر محمّد بن جرير
طبرى امامى[1] در كتاب
دلائل الامامة[2] مىگويد: ابو
محمّد سفيان بن وكيع[3] از پدرش
وكيع[4] و او از
اعمش[5] آورده كه
مىگفت: ابو محمّد واقدى و زراره بن خلج[6]
به من گفتند: سه روز قبل از حركت حسين 7 به سوى عراق[7] وى را
[1]- شيخ تهرانى در الذريعة 8/ 241 گويد: ابو جعفر
محمّد بن جرير بن رستم طبرى آملى مازندرانى متأخر از محمد بن جرير الطبرى كبير
است، معاصر شيخ طوسى متوفاى 460 هجرى است و شاهد بر اين، امر وى است ...
[2]- دلائل الامامة يا دلائل الائمة را بعد از 411
ه تأليفش نمود. شيخ تهرانى گويد: اوّل كسى كه از اين كتاب روايت كرد سيّد بن طاوس
بود ... و ياد آور شديم كه كتابخانه سيّد بن طاوس در سال 605 ه مشتمل بر 1500 جلد
كتاب بود، و از آن جمله نسخه كامل اين كتاب بود كه سيّد از اوائل و اواسط و اواخر
آن به صورت متفرّقه در تصانيف خود همراه با نام مؤلف آن آورده ليكن اين نسخه جز به
صورت ناقص به دست متأخرين نرسيد. الذّريعة 8/ 244.
[3]- در مستدركات علم رجال 4/ 95 آمده: سفيان بن
وكيع ابو محمّد نامش را ياد آور نشدهاند، محمّد بن فرات وهّان ازو و او از پدرش
از اعمش آورده، محمد بن جرير ازو و از پدرش از اعمش در دلائل از معجزات روايت
كرده.
[4]- وكيع بن جراح بن مليح رواسى، ابو سفيان، حافظ
حديث، محدّث عراق در عصرش بود، در كوفه متولّد و در فيد هنگام مراجعت از حج سال
197- 199 وفات يافت.
تذكرة الحفاظ 1/ 282، حلية
الاولياء 8/ 368، ميزان الاعتدال 3/ 270، تاريخ بغداد 13/ 466، الاعلام 8/ 117.
[5]- اعمش، سليمان بن مهران اسدى ولائى، تابعى اهل
رى، نشو و وفاتش در كوفه، حدود 1300 حديث روايت كرده، وفات 148 ه. ق.
الطبقات 6/ 238، الوفيات 1/ 213،
تاريخ بغداد 9/ 3 و الاعلام 3/ 135.
[6]- مستدركات علم رجال 3/ 425، زرارة بن خلج و
زرارة بن صالح را دو نفر به حساب آورده او ظاهرا بايد اسم شخص واحد باشد يعنى دو
اسم، اسم شخص واحد است، و او هم از اصحاب حسين است و ازو معجزه ديده و حضرت به او
خبر از شهادت خود و يارانش را داده، او به نقل از ابن صالح گويد: سه روز قبل از
خروج حسين به حضورش تشرّف يافت.
[7]- عراقان: كوفه و بصره است و عراق را سواد
گويند به دليل پوشش آن از زراعات و نخلستانها و درختان. حدّ طولى سواد از حديثه در
موصل بوده تا آبادان و حدّ عرض آن از عذيب در قادسيه تا حلوان و امّا طول عرفى
عراق از طول سواد كمتر است.
معجم البلدان 3/ 272، 4/ 93- 95.
نام کتاب : لهوف ت میر ابو طالبی نویسنده : سید بن طاووس جلد : 1 صفحه : 109