responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : روضة الأنوار عباسى (در اخلاق و شيوه كشوردارى) نویسنده : محقق سبزوارى    جلد : 1  صفحه : 69

اين خيال همگى متوجّه قدرت خود شده و قدرت اصل را كه سرچشمه همه قدرتهاست- يعنى، قدرت قادر على الاطلاق را- فراموش كرده و ندانسته كه دانايى و توانايى همه به اوست.

پاى طلب راهگذار از تو يافت‌

دست توان قوت كار از تو يافت‌

تا نكنى تو نتوانيم ما

گر ندهى تو چه ستانيم ما

جز تو كسى كايد ازو هيچ كار

و ملك در آن حال غافل شده كه خداى عز و جلّ فرموده: كَمْ مِنْ فِئَةٍ قَلِيلَةٍ غَلَبَتْ فِئَةً كَثِيرَةً بِإِذْنِ اللَّهِ‌[1] يعنى: «بسيار جا گروه اندك غلبه كرده‌اند بر گروه بسيار، به رخصت خداى عز و جلّ» و خداى عز و جلّ در قرآن مجيد فرموده: وَ يَوْمَ حُنَيْنٍ إِذْ أَعْجَبَتْكُمْ كَثْرَتُكُمْ فَلَمْ تُغْنِ عَنْكُمْ شَيْئاً وَ ضاقَتْ عَلَيْكُمُ الْأَرْضُ بِما رَحُبَتْ ثُمَّ وَلَّيْتُمْ مُدْبِرِينَ ثُمَّ أَنْزَلَ اللَّهُ سَكِينَتَهُ عَلى‌ رَسُولِهِ وَ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ وَ أَنْزَلَ جُنُوداً لَمْ تَرَوْها وَ عَذَّبَ الَّذِينَ كَفَرُوا وَ ذلِكَ جَزاءُ الْكافِرِينَ‌[2] اين آيه خطاب است به لشكر حضرت رسول صلّى اللّه عليه و اله يعنى، ياد كنيد روز حنين را، و حنين اسم رودخانه‌اى است كه در آنجا ميانه لشكر مسلمانان و كفّار جنگ واقع شد؛ «اذ اعجبتكم» «وقتى كه به عجب آورد شما را كثرت شما». يعنى، به بسيارى لشكر خود مغرور شديد.

«و آن كثرت از شما هيچ كفايتى نكرد و سودى نداشت و زمين بر شما تنگ شد با فراخيى كه دارد، پس پشت داديد، يعنى گريختيد. پس، فرود آورد خداى عز و جلّ آرام را از جانب خود بر رسول خود و بر مؤمنان». يعنى، آرام گرفتيد و نگريختيد. و آن كسان كه پشت بر معركه نكردند و نگريختند و آرام از جانب خدا بر ايشان نازل شد حضرت مقدّس رسول صلّى اللّه عليه و اله بود و حضرت مقدّس امير المؤمنين- صلوات اللّه عليه- و نه كس ديگر از بنى هاشم؛ و «انزل جنودا لم تروها» يعنى: «فرستاد خداى عز و جلّ لشكرها كه نديده بودند- يعنى، لشكرهاى غيبى از فرشتگان- و تعذيب فرمود [8 آ] كافران را و آن است جزاى كافران».

غرض آنكه در روز حرب حنين لشكر مسلمانان به قولى دوازده هزار بودند و لشكر كفّار چهار هزار بودند. در خاطر مسلمانان مى‌گذشت كه، «لشكر ما بسيار است، ما را


[1] - بقره: 249.

[2] - توبه: 25 و 26.

نام کتاب : روضة الأنوار عباسى (در اخلاق و شيوه كشوردارى) نویسنده : محقق سبزوارى    جلد : 1  صفحه : 69
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست