نام کتاب : روضة الأنوار عباسى (در اخلاق و شيوه كشوردارى) نویسنده : محقق سبزوارى جلد : 1 صفحه : 557
باب دوم از قسم دوم در تدبير و سلوك پادشاه نسبت به طبقه اهل
قلم
كه ايشان علما و حكما و فقها و اهل شرع و وزرا و اشراف و قضات و اطبا
و منجّمان و كتّاب و منشيان و محاسبان و مستوفيان و امثال ايشانند كه قوام دين و
دولت به وجود ايشان مرتبط است.
و [144 ب] در اين باب چند فصل است:
فصل اول: در تدبير ترتيب و تربيت ملوك متعلقان و مخصوصان و ملازمان
را على الاطلاق، خواه از طبقه اهل قلم باشند و خواه از طبقات ديگر.
ببايد دانست كه پادشاه را در سرانجام احوال ملك و نسق امور پادشاهى
انصار و اعوان بسيار در كار است. جمعى جهت حفظ دين و مذهب و ضبط قواعد شرع و ملّت
و ارشاد و هدايت انام و اشاعت مراسم اسلام و معرفت قوانين عقلى و تعليم ضوابط كلّى
و مساعدت در امور اخروى؛ و اين طبقه عالمان و حكيمان و فقيهان و مجتهدان و صدور[1] و
[1] - شغل صدارت از جمله مشاغل شرعى و مذهبى در دوره
صفويه بوده است. ميرزا سميعا در باب وظايف صدر گويد:« لازمه منصب مطلق صدارت تعيين
حكام شرع و مباشرين اوقاف تفويضى و ريشسفيدى جميع سادات و علما و مدرّسان و شيخ
الاسلامان و پيشنمازان و قضات و متوليان و حفّاظ و ساير خدمه مزارات و مدارس و
مساجد و بقاع الخير و وزراى اوقاف و نظار و مستوفيان و ساير عمله سركار موقوفات و
محرّران و غسالان و حفاران با اوست.»( نك: تذكرة الملوك، ص 2)، همچنين مينورسكى به
تغييراتى كه در وظايف صدور در دوران سلطنت صفويه رخ داده اشاره كرده است. وى
گويد:« شاه سليمان وظايف صدر را تفكيك و آنها را به صدر خاصه و عامه سپرد. صدر
خاصه به امور خالصه سلطنتى مىپرداخت و صدر عامه به املاك عامه مردم. صدر خاصه از
لحاظ رتبه بر صدر عامه برترى داشت و در مجامع و بارهاى عام بر دست چپ سلطان
مىنشست و در دست راست سلطان وزير اعظم قرار مىگرفت. صدور را معمولا نواب
مىخواندند و آنان با خاندان سلطنت وصلت مىكردند.» سازمان ادارى حكومت صفوى يا
تعليقات مينورسكى بر تذكرة الملوك، صص 73 و 74.
نام کتاب : روضة الأنوار عباسى (در اخلاق و شيوه كشوردارى) نویسنده : محقق سبزوارى جلد : 1 صفحه : 557