نام کتاب : روضة الأنوار عباسى (در اخلاق و شيوه كشوردارى) نویسنده : محقق سبزوارى جلد : 1 صفحه : 55
- عليهم افضل السّلام و التّحية- و آراى حكماى سابقين و سخنان
ملوك ماضين مذكور باشد. و در هر باب، حكايات مناسب مقام بىتطويل كلام، ايراد شود-
حسب الحكم الاشرف الاعلى- و از تكلّف عبارات و ايراد استعارات و الفاظ غير مأنوس و
غريب احتراز لازم داند، بر وجهى كه مضامين آن به اسهل وجهى مفهوم جمهور خواص و
عوام تواند شد.
و اين كتاب موسوم شد به روضة الأنوار عبّاسى، و من اللّه الإعانة فى
كلّ حال و عليه التّوكّل فى المبدء و المآل. اميد از عنايت مستعدان روزگار و
دانايان ادوار آنكه اگر ايشان را نظرى بر اين شكسته بسته اتفاق افتد، لغزش و نقصان
بپوشند و در اظهار نقص و عيب نكوشند، فليس المعصوم الّا من عصمه اللّه.
و اين كتاب مرتّب است بر مقدّمه و دو قسم:
مقدّمه: در بيان حكمت و تدبير الهى در وجود پادشاهان و فوايدى كه بر
آن مترتّب مىشود و ذكر آنكه علّت دوام و ثبات ملك و پادشاهى چيست، و تفصيل بعضى از
اسباب زوال و اختلال ملك، تا مباشر امور سلطنت اسباب بقا و ثبات ملك و دولت را
ملتزم باشد و از دواعى زوال احتراز لازم داند. و اين مقدّمه مشتمل است بر دو فصل:
فصل اوّل: در بيان احتياج آدميان در زندگانى كردن به پادشاهان.
فصل دوم: در بيان آنكه علّت ثبات و دوام پادشاهى چيست، و تفصيل بعضى
از اسباب زوال و اختلال ملك.
قسم اوّل: در آنچه بر پادشاه جهت رستگارى و نجات آخرت و ربط به جناب
احديّت لازم است، تا تحصيل آن موجب ثواب و رفع درجات و نجات از عذاب و انتقام الهى
بوده باشد. و امور مذكوره به حسب دنيا نيز موجب انتظام امور ملك و دوام ايّام
سلطنت است و اهمال آن موجب اختلال امور ملك [4 ب]. و در اين قسم چند باب است:
باب اوّل: در ذكر بعضى مواعظ سودمند و تنبيه بر تغيّر و انقلاب و
فساد دنيا. و بيان آنكه سبب آمدن آدمى به اين جهان چيست؛ و آنكه دنيادار تحصيل زاد
آخرت است، و از عقل نيست تكيه بر اين دنيا كردن، و اين جهان را محلّ آرام و مأوى
دانستن، بلكه در
نام کتاب : روضة الأنوار عباسى (در اخلاق و شيوه كشوردارى) نویسنده : محقق سبزوارى جلد : 1 صفحه : 55