نام کتاب : روضة الأنوار عباسى (در اخلاق و شيوه كشوردارى) نویسنده : محقق سبزوارى جلد : 1 صفحه : 474
كسى باشد كه قدرت آن داشته باشد كه بر ايشان انكار كند و انكار
نكند، الّا كه حقّ- جلّ و علا- عذاب را بر آن قوم عامّ سازد و همگى ايشان را به
عذاب مبتلا گرداند.
و از آن حضرت منقول است كه فرموده: «به آن خداى كه جان من در قبضه
قدرت اوست كه امر به معروف كنيد و نهى از منكر نماييد يا آنكه خداى عز و جلّ عذابى
از جانب خود بر شما مىفرستد، پس از آن هرچند دعا كنيد مستجاب نمىشود.
و از آن حضرت منقول است كه فرموده كه، امر كنيد به معروف و نهى كنيد
از منكر.
يعنى، مردم را به كارهاى نيكو داريد و نهى فرماييد ايشان را از
كارهاى بد و مخالفت فرمان حقّ، و اگرنه خداى عز و جلّ بدان شما را بر شما مسلّط
گرداند كه به جور و ظلم تعذيب شما كنند. بعد از آن چون نيكان شما دعا مىكنند،
دعاى ايشان مستجاب نمىشود.\*[1]
و از حضرت امام جعفر صادق 7 منقول است كه، مردى از قبيله
خثعم[2] آمد نزد
حضرت رسول اللّه صلّى اللّه عليه و اله و گفت: «يا رسول اللّه! خبر دهيد مرا از
افضل اسلام.» حضرت فرمود: «ايمان به خدا.» گفت: «بعد از آن چه چيز؟» حضرت فرمود كه،
صلهرحم.
گفت: «بعد از آن چه چيز؟» حضرت فرمود كه، امر به معروف و نهى از
منكر. پس، آن مرد گفت: «كداميك از اعمال مبغوضتر است نزد [121 آ] خداى عز و جلّ؟»
حضرت فرمود كه، شرك به خدا. گفت: «بعد از آن چه چيز؟» حضرت فرمود: «قطع رحم.» گفت:
«بعد از آن چه چيز؟» حضرت فرمود كه، امر به منكر و نهى از معروف.
و از حضرت صادق 7 منقول است كه فرموده كه، امر به معروف و
نهى از منكر دو خلقند از خلقهاى خداى عز و جلّ هركه ايشان را يارى دهد، خداى عز و
جلّ او را عزيز گرداند. و هر كه ايشان را مخذول سازد- يعنى، يارى ندهد و مدد نكند-
خداى عز و جلّ او را مخذول سازد.
و از آن حضرت منقول است كه، حضرت رسول صلّى اللّه عليه و اله فرموده
كه، چگونه خواهيد بود وقتى كه فاسد شوند زنان شما و فاسق شوند جوانان شما و امر به
معروف نكنيد و نهى از
[1] - نوشتار از صفحه 120 ب نسخه اصل پى گرفته شده است.
[2] - شاخهاى از همدان كه اهل آن ميان طايف و نجران
اقامت داشتند و بت مشهورشان، ذو الخلصه، توسّط جرير بن عبد اللّه و به فرمان رسول
اكرم6 پس از جنگ با آنان درهم شكسته شد. العبر، ج 1، ص 296؛ تنكيس الاصنام، صص
35 و 36.
نام کتاب : روضة الأنوار عباسى (در اخلاق و شيوه كشوردارى) نویسنده : محقق سبزوارى جلد : 1 صفحه : 474