نام کتاب : روضة الأنوار عباسى (در اخلاق و شيوه كشوردارى) نویسنده : محقق سبزوارى جلد : 1 صفحه : 46
بيفكنيم، تحقق عدالت حقيقى با تأسيس يك شهر يا مدينه فاضله و حكومت
دولتى ايدهآل تجسّم مىشود و در اصول جمهورى افلاطون تربيت افراد به قدر لياقت
آنان و سپردن مسئوليت اجتماعى به عنوان يك اصل طرح مىگردد. در ديگر اقوال نظريات
يونانى، همهجا بر وجود حيات نيك و زندگى خوب و درست به طريق معقول در عالم واقعيت
تأكيد و براى حضور فعّال فرد در اجتماع تمهيداتى پيشبينى مىشود.[1]
نظاير اين گفتار در روضة الانوار گرچه همهجا منظم بيان نمىشود، ولى وجود دارد.
امّا از بىالتفاتى به دنيا و آخرت و تبعيت از رضاى الهى و دانستن خدا به عنوان
منشأ فقر و در نتيجه، از رضايت دادن بدان و نخواستن حالى ديگر و چيزى ديگر نيز به
عنوان بالاترين درجات و مراتب ايمان سخن به ميان مىآيد،[2]
و يا تشبيه زندگى انسان به سرگردانى روى تختهپارهاى در درياى موّاج كه براى
بهبود وضع خويش اختيارى ندارد و بايد به مشيّت الهى راضى باشد، از جمله اين نكات
است.[3]
بنابراين، اين نكته مشهود مىشود كه در خصوص پيوند منطقى و لا يتجزّى
اخلاق و سياست كه در آثار مربوط به حكمت عملى مطرح مىشود، از نقطهنظر روضة
الانوار به تأمل و بررسى عميقترى نياز است.
نسخ خطّى روضة الانوار
نسخه اساس براى تصحيح اين كتاب، نسخه اصل است كه به دست مؤلّف در 217
برگ نوزده خطى و به خطّ نستعليق تحرير شده است و در كتابخانه مجلس شوراى اسلامى به
شماره 1/ 4647 نگهدارى مىشود. به دليل آنكه در نسخه اصل افتادگيها و كلمات
ناخوانايى وجود دارد، از نسخ ديگر براى تكميل و اصلاح متن استفاده شده و در
پانوشتها محلّ آن معلوم گشته است.
با مراجعه به فهرستها و كتابشناسيهاى نسخ خطّى و حدّ الامكان مراجعه
و بررسى نسخهها از وجود پانزده نسخه دستنويس و يك نسخه چاپ سنگى آگاهى حاصل گرديد