نام کتاب : روضة الأنوار عباسى (در اخلاق و شيوه كشوردارى) نویسنده : محقق سبزوارى جلد : 1 صفحه : 388
«تواضع ميوه علم و دانش است.» و فرموده: «التكبّر عين الحماقة.»[1]
يعنى: «تكبر عين حماقت است.» و فرموده: «التّواضع زكاة الشّرف.»[2]
يعنى: «تواضع و فروتنى زكات شرف و بزرگى است.» يعنى، همچنانكه به سبب زكات مال پاك
[100 آ] مىشود و نموّ مىنمايد، به سبب تواضع طهارت نفس و نموّ و رفعت آن حاصل
مىشود. و فرموده:
«التّواضع اشرف السّرور.»[3]
يعنى: «تواضع شرف سرورى است.» و فرموده: «التّكبر فى الولاية ذلّ فى العزل.»[4] يعنى: «تكبّر در ولايت و حكومت
ذلّت و خوارى است در وقت عزل.» و فرموده: «التّواضع سلّم الشّرف و التّكبّر رأس
التلف.»[5] يعنى:
«تواضع نردبان شرف و بزرگى است و تكبّر سر تلف است.» و فرموده: «ايّاك و الكبر
فانّه اعظم الذّنوب و آلام العيوب و هو حلية ابليس.»[6]
يعنى: «بپرهيز از تكبّر، به درستى كه آن اعظم گناهان و آلام عيبهاست و حيله و زيور
ابليس است.»
و فرموده: «آفة الشّرف الكبر.»[7]
يعنى: «آفت شرف و بزرگى تكبّر است.» و فرموده: «بكثرة التّواضع يتكامل الشّرف.»[8] يعنى: «به بسيارى تواضع متكامل
مىشود شرف و بزرگى.» و فرموده: «تواضعك ينبئ عن شريف خلقك.»[9]
يعنى: «تواضع تو اخبار مىنمايد از خلق شريف تو.» و فرموده: «تواضع الشّريف يدعو
الى كرامته.»[10] يعنى:
«تواضع شريف داعى به كرامت اوست.» و فرموده: «تكبر الدّنىّ يدعو الى اهانته.»[11] يعنى: «تكبّر دنى داعى به اهانت و
خوار ساختن اوست.»
و فرموده: «ثمرة التّواضع المحبة و ثمرة التّكبّر الحسبة.»[12] يعنى: «ميوه تواضع دوستى است، چه
متواضع را همه خلق دوست دارند و ميوه تكبر حسبه است.» يعنى، مردمان او را سبّ
نمايند و بد گويند. و فرموده: «حاصل التّواضع الشّرف.»[13]
يعنى:
«حاصل تواضع شرف و بزرگى است.» و فرموده: «عجبت لمتكبّر كان امس نطفة
و هو