نام کتاب : روضة الأنوار عباسى (در اخلاق و شيوه كشوردارى) نویسنده : محقق سبزوارى جلد : 1 صفحه : 30
نماينده و برگزيده خدا بر روى زمين فهميده شده است[1]
و بههمين دليل، وجود وى عين شريعت تلقى مىگردد.[2]
چنين شاهى از يارى و تأييد ايزدى بهرهور، و در پيكار با نيروهاى دروغ پيروز و
كامياب خواهد بود.[3]
در ميان سياستنامههاى دوره اسلامى مىتوان بهطور عمده، پنج گرايش
اصلى را از يكديگر تمييز داد:
1. نوشتههاى سياسى به معناى دقيق كلمه، يا سياستنامهها؛ 2. كتابهاى
نگاشتهشده در تاريخ وزيران؛ 3. كتابهاى تاريخى؛ 4. برخى از نوشتههاى عرفانى؛ 5.
مطالب سياسى و اندرزنامهاى كه در نوشتههاى ادبى فارسى، اعم از نظم و نثر،
گنجانده شده است.[4]
نوشتههاى سياسى يا سياستنامهها ادامه طبيعى «آييننامهها» و
اندرزنامههاى دوره باستانى ايران است.[5]
«آييننامه» كه در زبان پهلوى «آيين نامگ» يا «ايوين نامگ» خوانده مىشده، عنوان
كتابها و رسالاتى به زبان پهلوى درباره آداب و رسوم دربار، مراتب و مقامات بزرگان
دولت و نمايندگان طبقات اجتماعى، قواعد و رسوم بازيها و سرگرميها، آداب جنگ،
آيينهاى برگزارى جشنهاى ايرانى مانند نوروز و مهرگان و موضوعات دينى، همراه با ذكر
اسطورهها، داستانها، لطيفهها و سخنان حكمتآميز بوده است.[6]
كتابى به نام آييننامه به قلم ابن مقفّع به عربى ترجمه شده بود و
نام آن در تاريخ ثعالبى و عيون الاخبار ابن قتيبه مكرّر ذكر شده است.[7] مسعودى نيز از گاهنامه ياد كرده كه
ظاهرا جزئى از آييننامه بوده است. وى گويد: «ايرانيان كتابى دارند به نام گاهنامه
كه منصبهاى مملكت ايران در آن هست و آن را به ششصد منصب مرتب كردهاند، و اين كتاب
از قبيل آييننامه است و معنى آييننامه كتاب رسوم است و كتابى بزرگ است در چند
هزار ورق كه جز به نزد موبدان و ديگر صاحبان مقامات معتبر يافت نشود.[8] اينگونه نوشتهها در