نام کتاب : روضة الأنوار عباسى (در اخلاق و شيوه كشوردارى) نویسنده : محقق سبزوارى جلد : 1 صفحه : 299
بهتر و همچنين تا وقتى كه او را به خلعت انسانى مكرّم و مفتخر
گردانيد و چندان حكمت و تدبير و مصلحت در وجود او به كار داشت كه اگر تمام عمر فكر
كند، به آن نتواند رسيد، بىآنكه او را به آن احوال خيرى باشد يا در آن مراتب
خواهش و طلبى و سعيى باشد؛ بلكه به محض جود و لطف اين عطاها به او كرد و او را در
مهد لطف پرورد و پدر و مادر و دايه را بر او مهربان گردانيد، سيّما در آن وقت كه
عاجز و ضعيف و ناتوان بود و از اندرون و بيرون چيزها و كارها كه به آن توانست بودن
و از مرتبه نقصان به مرتبه كمال توانست رسيدن مهيّا داشت، چنانكه سابقا اشارتى به
يك شعبه از شعبههاى آنكه امر غذاست شده.
پس، بداند كه در مستقبل احوال نيز و زمان آينده نيز طريقه خداى عز و
جلّ با بنده همين خواهد بود و چون به حقيقت مىرسد، چنانكه در گذشته به صفت ضعيفى
و عاجزى موسوم بود و او را توانايى بر كارى به استقلال نبود، الحال نيز همچنان عاجز
است؛ پس، همچنانكه در سابق احوال همگى تسليم بود و جهت خود اختيار حالى دون حالى
نمىكرد، بايد كه در مستقبل نيز چنين باشد و كار خود بالتّمام به خداى عز و جلّ
بازگذارد و به كرده خدا و داده او و ساخته و پرداخته او راضى و خشنود باشد و بداند
كه آنچه در مستقبل واقع مىشود خداى عز و جلّ بخواهد ساخت [76 آ] و از مشيّت و
تدبير و اراده او بيرون نخواهد بود؛ بر او اعتماد كند و اضطراب نكند و بداند كه
آنچه شدنى است خواهد شد، خواه او راضى باشد و خواه نه و خواه توكّل كند و خواه نه.
پس، داند كه اضطراب و ناشكيبايى و توكّل نكردن و ناخشنودى از قضاى
الهى سودى ندهد و به او نقصان رساند. و توكّل آن نباشد كه دست از تدبير و وسايل و
اسباب بردارد و بگويد كار خود به خدا گذاشتم، چون آن موافق قانون عقل نيست و بنده
به آن مكلّف نيست و آن مذموم و نامستحسن است، بلكه مىبايد دانست كه خداى عز و جلّ
كه عالم [را] آفريده هر امرى را مرتبط به امرى ساخته و وسايط و اسباب قرار داده و
سلسله علل و معلولات مترتّب داشته و وجود هرچيزى را به چيزى، بلكه به چيزها، منوط
و مربوط داشته كه از راه اسباب و وسايل به مطالب توان رسيد و وسايط به منزله ادوات
و آلاتند و مدبّر كلّ عوالم خداست. و قدرت و مشيّت و ارادت خداى عز و جلّ چون به
چيزى
نام کتاب : روضة الأنوار عباسى (در اخلاق و شيوه كشوردارى) نویسنده : محقق سبزوارى جلد : 1 صفحه : 299