نام کتاب : روضة الأنوار عباسى (در اخلاق و شيوه كشوردارى) نویسنده : محقق سبزوارى جلد : 1 صفحه : 298
مىخيزد و نسبت به خود بغض [مى] دارد و به خود عتاب مىكند و
اگر او را بازگذارم به آنچه مىخواهد از عبادت من، داخل دل او خواهد شد به سبب آن
عبادت عجب و خودبينى؛ و عجب او را مفتون به اعمال خود خواهد ساخت و به او خواهد
رسيد آنچه باعث هلاك دنياى او باشد به جهت عجب او به اعمالش و خشنودى او از نفسش،
تا آنكه گمان كند كه او فايق است بر جميع عابدان و گذشته است در عبادت خود از حدّ
تقصير.
پس، دور مىشود از من نزد آن حال و او گمان مىكند كه به من نزديك
مىشود. پس، تكيه نكنند عملكنندگان بر اعمالى كه مىكنند جهت ثواب من. پس، به
درستى كه ايشان اگر جهد كنند [75 ب] و تعب فرمايند نفسهاى خود را و عمرهاى خود را
در عبادت من، خواهند بود مقصّر و نخواهند رسيد به كنه عبادت من در آنچه طلب مىكند
نزد من، از كرامت من و از نعيم بهشت من و درجات بلند در جوار من؛ و ليكن به رحمت
من اعتماد كنند و به فضل من خوشحال باشند و به حسنظنّ به جانب من آرام گيرند. پس،
به درستى كه رحمت من نزد آن تدارك ايشان مىكند و عطاى من مىرساند ايشان را به
رضوان، و خشنودى من و مغفرت من مىپوشاند به ايشان عفو مرا. پس، به درستى كه من
اللّه رحمن رحيمم و به اين مسمّايم.» و آن حضرت فرموده كه، «احقّ خلق به تسليم
قضاى الهى كسى است كه شناسا باشد به خداى تعالى؛ و هركه راضى شد به قضا، مىآيد بر
او قضا و اجر او عظيم مىباشد؛ و هركه ناخشنود باشد از قضا، قضا بر او مىگذرد و نيست
مىكند خداى عز و جلّ اجر او را.»
و احاديث در باب فضيلت توكّل و رضا بسيار است، و توكّل كار به كسى
بازگذاشتن است و مراد در اين مقام آن است كه بنده در كارى كه خواهد كند يا امرى كه
پيش او آيد، چون مىداند كه خداى عز و جلّ از او به وجوه آن كار داناتر است و بر
كردن خير و مصلحت تواناتر، بلكه توانايى حقيقى مخصوص اوست، و به بنده مشفق و
مهربان است و خير و صلاح بنده را مرعى مىدارد و از او هيچ لطفى دريغ نمىدارد،
كارها به او گذارد تا چنانكه او تقدير كرده بكند و بسازد و پيش خود بگويد كه چنين
مىبايد يا چنان مىبايد، بلكه تفويض به او كند. و بايد كه تأمّل كند كه در اوّل
حال نطفهاى بود ناخوش، خداى عز و جلّ به محض لطف و مهربانى او را از آن حال به
حالى بهتر گردانيد و از آن حال نيز به حالى
نام کتاب : روضة الأنوار عباسى (در اخلاق و شيوه كشوردارى) نویسنده : محقق سبزوارى جلد : 1 صفحه : 298