نام کتاب : روضة الأنوار عباسى (در اخلاق و شيوه كشوردارى) نویسنده : محقق سبزوارى جلد : 1 صفحه : 254
مصالح و خير دنيا و آخرت خود فكر نمايد و در مصلحت مسلمانان و
خيرات ايشان انديشه كند و عزم بر امتثال اوامر و اجتناب نواهى و اضمار[1]
اصناف خيرات و مبرّات و شوق و عشق و تعطّش[2]
تقرّب [به] جناب احديّت داشته باشد و در دل نسبت به همه ابناى نوع خير بپسندد و
شرّ نخواهد. و على هذا القياس، پس هرگاه مطلّع شد كه اين نعمتى است كه خداى عز و
جلّ به محض جود و بخشش خود به او عطا كرده، شكر اين نعمت بخصوص آن است كه به دل
خوشحال باشد به آنكه خداى عز و جلّ اين نعمت به او عطا كرده و اين نعمت وسيله
اطاعت و بندگى و منشأ حصول قرب او به جناب احديّت مىتواند شد و به دل عزيمت آن
داشته باشد كه اين نعمت را صرف در آن مصرفى نمايد كه غرض حكيم مطلق متعلّق است به
آن، و به زبان [62 ب] حمد و شكر و ثناى جناب احديّت مىگفته باشد. آنگاه، قوا و
اعضا را متوجّه امرى كه در تحصيل اغراض آن نعمت دخل دارد متوجّه دارد. پس، شكر هر
نعمت بخصوص- يعنى، بر وجهى كه به خصوصيّت آن نعمت مرتبط باشد- به سه چيز شود: به
دل و زبان و اعضا، و همچنين خداى عز و جلّ نعمت چشم به جهت آن به بنده كرامت كرده
كه نظر در مخلوقات خداى كند، جهت تفكّر در معرفت و حقايق آن و اطّلاع بر بدايع و
صنايع آن. و تدبير الهى در تقويم و تنظيم آن و نظر در متغيّرات اين جهان به عبرت
كند و در ضعيفان و زيردستان به شفقّت، و در علما و صلحا به حرمت و عزّت، و در عيوب
مسلمانان به پوشش و تستر[3].
و نعمت گوش به جهت آن داده كه به آن استماع آيات قرآنى و كلمات و
اخبارات نبوى و اخلاق و سنن انبيا و سير سلف صالح و مواعظ و تعليمات عقلى و
تعريفات شرعى نمايد مجملا، كلمات خير بشنود و اگر از اهل حكم باشد، سخنان مظلومان
و استغاثتكنندگان گوش نمايد و گوش را از شنيدن ملاهى، چون آهنگساز و خوانندگى و
دروغ و غيبت حرام و فحش و هرزه و نميمه[4]،
منزّه دارد.
و نعمت زبان به جهت آن داده كه زبان به ذكر و ثناى الهى و تلاوت قرآن
و القاى مطالب علمى و مسايل شرعى و امر معروف و نهى منكر و شكر و حمد نعمت ربّانى
و