نام کتاب : روضة الأنوار عباسى (در اخلاق و شيوه كشوردارى) نویسنده : محقق سبزوارى جلد : 1 صفحه : 251
نعوت[1] كمال و جمال و تنزّه و تقدّس
او از صفات نقصان و زوال بشناسد و كلمه طيّبه «سبحان اللّه» اشاره به آن است. پس،
مرتبه فيضان جود وجود بر هياكل ماهيات و وصول انعام و احسان او را بر موجودات
بشناسد تا آنكه او را مستحقّ حمد [61 ب] شناسد و كلمه شريفه «الحمد للّه» اشاره
به اين مرتبه تواند بود. مرتبه سوم، شناختن تفرّد ذات منعم حقيقى است به جلال
صمديّت و عظمت الوهيّت. و در اين مرتبه دانسته مىشود كه جمله نعمتها از اوست و
كلمه طيّبه «لا اله الّا اللّه» اشارتى به اين مقام دارد.
مرتبه چهارم، اعتراف به جهل است و تقصير و عجز از معرفت كنه كبرياى
ذات و جمال و جلال احديّت و اعتراف به عجز از اداى شكر نعمت و مراعات حقوق
عبوديّت، همچنانكه عاجز است از معرفت حقيقت صمديّت و كلمه «اللّه اكبر» اشاره به
اين مقام تواند بود. و نكته ديگر در اين مقام آن است كه شكر نتوان گزارد، الّا به
دل و زبان و اعضاى ديگر و هر سه نعمت اوست و قدرت بر استعمال هريك از اين نعمتها
نعمتى ديگر، و توفيق يافتن بر استعمال هريك نعمتى ديگر. پس، اگر خواهد كه بر هر
نعمتى شكرى گزارد، بر اين نعمتها هم شكرى بايد گزارد و آن شكر نيز نعمتى باشد. و
انتها به عجز باشد و اعتراف به عجز از شكر آخر مراتب شكر باشد.
پس، بنده در مرتبه تقديس او را معرفتى به منعم بههم رسد. پس، اطّلاع
بر نعمت او بههم رساند و در مقام حمد او درآيد. پس، داند كه همه محامد از اوست و
او منفرد است در احسان. پس، داند كه خداى عز و جلّ بزرگتر است از آنكه بنده از
عهده شكر نعمتهاى
[2] -« و» از گلستان سعدى، چاپ فروغى، ص 28 افزوده شد.
[3] - ابيات از نسخه مر افزوده شده است. از« و انتها به
عجز باشد ...» تا آخر جمله ميان اشعار قرار داده شده بود كه براى پرهيز از جدايى
مطالب جمله، اشعار دنبال هم قرار داده شد.
نام کتاب : روضة الأنوار عباسى (در اخلاق و شيوه كشوردارى) نویسنده : محقق سبزوارى جلد : 1 صفحه : 251