نام کتاب : روضة الأنوار عباسى (در اخلاق و شيوه كشوردارى) نویسنده : محقق سبزوارى جلد : 1 صفحه : 248
فصل دوم: در شكر
قال اللّه تعالى: وَ سَنَجْزِي
الشَّاكِرِينَ[1] خداى عز و جلّ در قرآن مجيد مىفرمايد كه، «زود باشد كه ما جزا دهيم
شكركنندگان را.» و مىفرمايد: لَئِنْ شَكَرْتُمْ
لَأَزِيدَنَّكُمْ وَ لَئِنْ كَفَرْتُمْ إِنَّ عَذابِي لَشَدِيدٌ[2] يعنى: «اگر شكر نعمت من بهجا آوريد، هر آيينه نعمت را جهت شما زياد
مىكنم؛ و اگر كافر نعمتى كنيد و كفران ورزيد، پس، به درستى كه عذاب من سخت است.»
كمال مبالغه در مراعات حقّ شكر شده كه از ترك آن به كفر تعبير شده و در موضعى ديگر
از قرآن شكر را مقرون به ذكر داشته و فرموده:
فَاذْكُرُونِي أَذْكُرْكُمْ وَ اشْكُرُوا لِي وَ لا تَكْفُرُونِ[3] يعنى: «ياد كنيد مرا تا ياد كنم شما را.» يعنى، با شما عمل ياد
دارندگان كنم از تفقّد و احسان و تفضّل، و «شكر كنيد مرا و كافر مشويد.»
مشو از شكر حقّ
غافل كه حقّ از خلق نعمت را
نمىگيرد به كفر
امّا به كفران بازمىگيرد
و نيز در جاى ديگر فرموده: ما يَفْعَلُ
اللَّهُ بِعَذابِكُمْ إِنْ شَكَرْتُمْ وَ آمَنْتُمْ[4]
يعنى: «نمىكند خداى عز و جلّ عذاب شما، اگر شكر كردهايد و ايمان آورده [ايد][5] و از حضرت رسول صلّى اللّه عليه و
اله منقول است كه، «الطّاعم الشاكر له من الاجر كاجر الصّايم المحتسب و المعافى
الشاكر له من الاجر كاجر المبتلى الصّابر و المعطى الشاكر له من الاجر كاجر
المحروم القانع» يعنى: «كسى كه چيزى خورد و شكر بهجا آورد. اجر و ثواب او مثل اجر
و ثواب روزهدارى است كه طالب اجر از خدا باشد و كسى كه به عافيت باشد و شكر كند و
اجر او مانند اجر مبتلايى است كه صابر باشد و كسى كه به او عطا شده باشد و شاكر
باشد، اجر او مثل اجر محرومى است كه قانع باشد.»
و از حضرت امام جعفر صادق 7 منقول است كه، مكتوب است در
تورات كه، «اشكر من انعم عليك و انعم على من شكرك فانّه لا زوال للنّعماء مع
الشّكر و لا بقاء لها