نام کتاب : روضة الأنوار عباسى (در اخلاق و شيوه كشوردارى) نویسنده : محقق سبزوارى جلد : 1 صفحه : 185
تا دفع ظلم متغلّبان نكند و از احوال ملك خود باخبر نباشد و بر
رعايا و زيردستان ظلم رود، مرتبهمرتبه مملكت روى به خرابى كند و رعايا و زيردستان
[42 ب] متفرّق و پراكنده، بلكه مستأصل شوند و چون ملك خراب و رعايا پريشان باشند
و خزانه و لشكر نيز خراب و بىسرانجام باشند، دشمنان اطراف را طمع در ملك بههم
رسد و بنابر آنكه آن پادشاه ظالم است امداد و اعانت الهى نيز با آن دشمنان باشد و
سپاه دعاى مظلومان نيز يارى آن جماعت دهد. بالضّروره، ايشان را غلبه و استيلا دست
دهد و استيصال آن پادشاه ظالم ايشان را به اسهل وجهى ميسّر گردد. و ببايد دانست كه
اگر چندى ملك را آرام باشد و دشمنان اطراف به حال خود گرفتار باشند و ايشان را
توانايى تعدّى و تطاول نباشد، شرط عقل نيست به اين ايمن شدن و دست از تهيّه و
استعداد جهت عواقب امور برداشتن، چه ايشان را هرگاه قوّتى بههم رسد يا ضعفى در
اين طرف بينند و فارغ باشند، قطع طمع نكنند و دست از تعدّى و تطاول برندارند.
حضرت امير المؤمنين- صلوات اللّه عليه- فرموده: «من عرف الايّام لم
يغفل عن الإستعداد.» يعنى: «هركه روزگار را شناخت، غافل نمىشود از استعداد.» و آن
حضرت فرموده: «من فهم مواعظ الزّمان لم يسكن الى حسن الظّنّ بالايّام.» يعنى: «هر
كه فهميد موعظههاى زمان را، آرام نمىگيرد به خوشگمانى به روزگار.» يعنى، عادت
زمانه هميشه تغيّر و انقلاب و فتنه و تشويش است و زمانه به زبان حال موعظه مىكند
و از حال خود خبردار مىسازد؛ هركه سخن او فهميد و از موعظه او پند گرفت، خوش گمان
نخواهد بود به ايّام، و حزم و احتياط مرعى خواهد داشت و تهيّه و استعداد عاقبت
خواهد كرد. و در ضمن اين سخن شريف بسى لطايف مندرج است و شرح آن مناسب مقام نيست.
و آن حضرت فرموده: «من دلايل الدّولة التّيقّظ بحراسة الامور» يعنى: «از دلايل
دولت است بيدارى و هشيارى جهت محافظت امرها.» پس، وظيفه عاقل آن است
نام کتاب : روضة الأنوار عباسى (در اخلاق و شيوه كشوردارى) نویسنده : محقق سبزوارى جلد : 1 صفحه : 185