نام کتاب : روضة الأنوار عباسى (در اخلاق و شيوه كشوردارى) نویسنده : محقق سبزوارى جلد : 1 صفحه : 14
اجتماعىترين كردارها مورد توجه قرار گرفته، انسان را به داشتن
عقيده اسلامى و عمل به آن دعوت كرده است و هردو را با هم مقدمه سعادت او مىداند.
اساسا عمل بدون ايمان در اسلام به عنوان نفاق و جهل شناخته مىشود، و
با استناد به اين حديث معروف «الاسلام هو الاعتقاد بالجنان و الاقرار باللسان و
العمل بالاركان» مىتوان گفت عمل به موازات ايمان بخشى از دين را تشكيل مىدهد.
براى عمل به اسلام، بهطور طبيعى، به نظامى سياسى و نظامى حكومتى احتياج هست و
بدون آنها، عمل كامل به اسلام امكان ندارد.[1]
اسلام جهت ضمانت اجراى برنامه كامل خود براى زندگى، از سياست به عنوان ابزار بهره
مىگيرد[2]، و هرگز به
صرف شرح و بيان آرمانهايش رضايت نداده، بلكه مدام درصدد تدارك وسايلى براى جامه
عمل پوشاندن به آنهاست و قدرت، كه بنا به يك نظرگاه جان و جوهر سياست است، يك
وسيله اساسى براى نيل به اين هدف است.[3] در طرحى كه
اسلام براى تشكيل جامعه دينى ارائه مىدهد هيچ جنبه از جوانب دين و دنيا مسكوت
نمىماند، و انسانهايى كه در مسير سعادت و كمال حقيقى، در عرصه انديشه و عمل، گام
برمىدارند درخور جانشينى خدا بر روى زمين مىشوند.[4]
مؤمن به دين، پس از دريافت يك جهانبينى صحيح و كامل كه منتهى به اتّخاذ و انتخاب
دين خدا مىشود، به خاطر داشتن وظيفه جانشينى مؤظف به عمل است.[5]
چون عمل مسلمان هميشه بنيادى و اساسى و به تعبير قرآن
«لِلَّتِي هِيَ أَقْوَمُ» است، پس، بايد ابتدا
اساسىترين عمل را كه در عين حال ضرورىترين و فورىترين آنهاست در پيش گيرد.
يعنى، تحصيل جماعت و تشكيل يك جامعه و لو كوچك آرمانى كه در قرآن به اعتصام[6] تعبير شده، زيرا كه شرط نتيجهبخش
بودن عمل، همگانى و اجتماعى بودن آن است تا تفرّق و روشهاى مختلف در عمل؛ و اصل
توحيد در عمل